Plus

Wat is er tegen een agent met hoofddoek?

De top van de Amsterdamse politie overweegt agentes toe te staan een hoofddoek te dragen. Een verhitte discussie barst los, maar hoe vreemd is het idee?

null Beeld anp
Beeld anp

Ongeveer 52 procent van de Amsterdammers heeft, zoals dat heet, 'een niet-Nederlandse achtergrond'. Dat geldt voor maar zo'n 18 procent van de Amsterdamse politiemensen en sommige bronnen beweren dat zelfs dat nog een rooskleurige voorstelling van zaken is.

Al decennia worstelt de korpsleiding ermee dat de hoofdstedelijke politie grote moeite heeft agenten van bijvoorbeeld Marokkaanse en Turkse komaf te werven én die ook binnenboord te houden, terwijl vooral mannen uit die etnische groepen grote rollen spelen in de criminaliteit. Zeker in sommige delen van de stad zoals Nieuw-West, West en Oost.

Wie wil dat de politie een afspiegeling is van de samenleving en wie wil dat elke Amsterdammer zich in het korps herkent (en wie wil dat niet?), ziet het enorme probleem.

Waterpijpcafé
Politiemensen dringen nu onvoldoende door tot bijvoorbeeld de Marokkaanse gemeenschap en begrijpen die onvoldoende - letterlijk en figuurlijk. De taal is een probleem, zeker waar het om de finesses gaat, en culturele verschillen scheppen een afstand die niet wordt overbrugd.

De witte rechercheur die de door Marokkaanse criminelen gedomineerde liquidatiegolf onderzoekt, kan niet ongemerkt een waterpijp­café in lopen. En dan nog - hij zou weinig verstaan.

In de witte wijkagent herkennen veel Amsterdammers zich niet zodanig dat ze die vertrouwen en informeren of zelfs maar aangifte doen van misdrijven waarvan ze slachtoffer zijn.

Ervaringsdeskundige Ahmed Marcouch, die politieman was in de Indische Buurt, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart en PvdA-lid van de Tweede Kamer, kan eindeloos voorbeelden geven.

Hoewel agenten van Marokkaanse komaf en met een islamitische achtergrond de politie aantoonbaar versterken, blijven ze zwaar in de minderheid. Dat probleem neemt zeker niet af.

18%

Bij de politie geldt dat maar voor 18 procent van de werknemers.

52%

In Amsterdam heeft ongeveer 52 procent een niet-Nederlandse achtergrond.

Tot zo ver de klus waarvoor de politie in de grote steden staat, zéker in Amsterdam.

In zijn strijd de 'diversiteit' van het korps te bevorderen, gooit de Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg de knuppel in het hoenderhok.

Hij overweegt agenten met een hoofddoek aan te nemen om te bevorderen dat islamitische vrouwen bij de politie komen.

Neutraliteit
De belangrijkste obstakels zijn de neutraliteit en de scheiding tussen kerk en staat. Straalt een agente met hoofddoek voldoende uit er voor iedereen te zijn, en zich niet te laten beïnvloeden door haar afkomst en geloof?

Die vraag volgt uit een drogredenering. Alsof autochtone agenten zich niet mede laten leiden door hun achtergrond en referentiekader.

Sterker: waarom zou de witte agent in pakweg West, Oost en Zuidoost als dé norm moeten worden beschouwd? Weinigen maken bezwaar dat vrouwen met hoofddoeken in de gemeenteraad zitten of aan het ziekenhuisbed verschijnen.

Waarom mogen ze dan niet bij de politie?

Een rechter moet onpartijdigheid uitstralen, maar moet een agent niet vooral ook onderdeel zijn van de samenleving?

Lees ook: Stopera overvallen door berichten over hoofddoek bij politie en: In Engeland is een hoofddoekje bij de politie normaal

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden