Opinie

Wat hebben hamburgertenten en Nutellawinkels gemeen?

Wat zijn we blij met de overvloed aan hippe hamburgers. Maar eigenlijk, schrijft Annemetje Koburg, hebben die verdacht veel gemeen met de Nutellapotten waarover we zo klagen.

'Frisse, fruitige Amsterdammers willen een burger nuttigen' Beeld Esther Cappon
'Frisse, fruitige Amsterdammers willen een burger nuttigen'Beeld Esther Cappon

Laatst las ik op een van mijn favoriete blogs over de komst van H. Burger aan de De Clercqstraat. Ik betrapte mezelf op een licht euforische stemming, deels veroorzaakt door het gierende enthousiasme van het blogbericht. Weer een burgertent die ik aan mijn lijstje kan toevoegen!

In mijn West-Amsterdamse reservaat probeerde ik eerder burgers van Café Kostverloren, The Thrill Grill en Dapper. Binnenkort kan ik hieraan toevoegen een proef op de som bij H. Burger. O, en op de Bilderdijkstraat komt er nog een: Geflipt Burgers. Dan heb ik niet eens alle plekken genoemd waar je voor een hamburger terechtkunt in Amsterdam-West.

En jippie, wat zijn we blij met deze overvloed aan hippe hamburgertenten.

Groot verdriet
Hoe anders is de reactie op het verschijnen van weer een Nutellawinkel in het hart van de stad. Zo was het verdriet bij mijn oud-collega's groot toen recent de gevreesde Nutellapot verscheen in het interieur van Assaggio (Langebrugsteeg).

De eigenaar bleek an-offer-he-could-not-refuse te hebben gehad en zijn zaak van de hand te hebben gedaan. Een veelgehoorde uitspraak is dan ook dat met elke Nutellawinkel een stukje authentiek Amsterdam verloren gaat.

Enorme afzetmarkt
Toch hebben de overvloed aan hamburgers en Nutellapotten veel met elkaar gemeen. Laten we wel wezen: voor beide geldt simpelweg dat er op een vrij eenvoudige manier geld mee valt te verdienen. Bovendien bestaat er blijkbaar een enorme afzetmarkt.

Beide zijn met andere woorden van toegevoegde waarde voor de plaatselijke economie. Hoe is het verschil in reactie dan te verklaren? Ik dacht aan twee dingen: illusie en doelgroep.

Geliefde toeristen
Ik begin met het laatste: de doelgroep. De Nutellawinkels richten zich op de zo geliefde toeristen. Enige tijd geleden las ik dat zo'n Nutellapot een lichtbaken voor toeristen in Amsterdam is. Een feest der herkenning, want ja, daar hebben mensen stiekem een beetje behoefte aan, zelfs als je ervoor kiest je vrije tijd in een vreemde stad door te brengen.

Annemetje Koburg, jurist en schrijver bij de Dertigersclub Beeld -
Annemetje Koburg, jurist en schrijver bij de DertigersclubBeeld -

Hoe anders is de behoefte van de doelgroep van de burgertenten (of lijkt deze te zijn): frisse, fruitige Amsterdammers die een burger met een authentieke naam en samenstelling willen nuttigen in een mooi ingerichte ruimte. Het gaat met andere woorden om de illusie van authenticiteit. Het zijn ook deze Amsterdammers die de neus ophalen voor de zoveelste Nutellapot, tenzij deze thuis in de keuken staat. Dat is dan wel weer erg hip.

Ik neem de authentiekehamburgeretablissementenliefhebbers (waartoe ik zelf trouwens ook behoor) weliswaar op de hak, maar ergens hebben ze wel gelijk.

Liever de illusie van de authentieke burgertent dan de oerlelijke werkelijkheid van de ­Nutellapot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden