Plus

Wat ging er mis bij de Amsterdamse taxidienst Tinker?

Een jaar van tevoren je taxirit bestellen, maar als de koffers klaarstaan geen taxi te zien, geld weg. Wat ging er mis bij de Amsterdamse taxidienst Tinker, het Nederlandse Uber?

Geen ontvangst met Tinkerbelles meer op Schiphol nu Tinker in elkaar is gestort wegens een tekort van 2,3 miljoen euro. Niemand wilde meer bijspringenBeeld Amaury Miller

Weg zijn ze, de Tinkerbelles die op Schiphol klanten van taxi-app Tinker naar hun vervoer leiden. Weg zijn ook de tachtig Tinkers in het 'Flight Control Center' van het Nederlandse Uber op de derde verdieping van gebouw Candida aan de Nieuwezijds Voorburgwal.

Maar weg zijn vooral de euro's die klanten van taximakelaar Tinker vooruit betaalden, in de veronderstelling dat ze daarvoor naar hun vakantieluchthaven zouden worden gereden. En weg zijn ook de euro's - naar verluidt zeven ton - die taxiondernemers tegoed hebben.

Geautomatiseerde mailtjes
Taxi's had Tinker niet, chauffeurs evenmin. Het had wel een met slimme algoritmes gevuld boekingssysteem waarmee taxiritten zo rendabel en voordelig mogelijk gevuld konden worden. Maanden, zelfs tot een jaar tevoren konden ritten worden geboekt, ook via grote touroperators en ticketverkopers. Altijd tegen vooruitbetaling.

Tot na tweede paasdag geen taxi's meer arriveerden bij vakantiegangers, maar geautomatiseerde mailtjes: 'Helaas kunnen wij door omstandigheden deze rit niet voor u uitvoeren'. Taxibedrijven ontvingen ook nog een digitaal sprankje hoop: 'Achter de schermen werken we aan de noodzakelijke fondsen om door te gaan.' Maar over geld terug geen woord; want geld was er niet meer. Deze maand ging Tinker failliet, op aanvraag van het personeel, dat tezamen nog drie ton tegoed heeft.

"We hebben vijf jaar heel hard gewerkt aan het prachtigste bedrijf ter wereld, Rob en ik," zegt Gerben Abbink, die Tinker in 2013 met Rob van Strien opzette. "Met groeipijnen en groei­spurts. Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd om verdere groei mogelijk te maken met nieuwe landen en nieuwe activiteiten. Het was een lastig jaar, maar we waren klaar om uit te rollen."

Ambitie: ook in de lucht
Bij sommige aandeelhouders van het eerste uur groeiden de vraagtekens bij de wilde keuzes. Tinker wilde ook de luchtvaart in : zonder eigen vliegtuigen en piloten, maar met hetzelfde slimme algoritme om toestellen zo rendabel mogelijk te vullen. Er werd zelfs gepoogd een failliete maatschappij, VLM, te kopen.

Het leidde af van de kern, vindt een aandeelhouder: het bedrijf rendabel krijgen. Van Strien ging te snel. "Rob kwam uit de luchtvaart. Die beet zich daarin vast. Ze dachten dat het bedrijf al gearriveerd was en wel verder kon."

De bijbehorende zoektocht naar nieuw geld leidde naar voetbaltrainer Henk ten Cate, die in november voor een miljoen euro instapte en een belang van 15 procent kreeg. Er waren andere kandidaten, zegt de aandeelhouder, betere partijen. "Maar ze staarden zich blind op Ten Cate."

Investeringsronde
De investeringsronde had half december moeten zijn afgerond, maar die deadline werd niet gehaald. "Toen is alles gaan schuiven," zegt Abbink. Volgens externe betrokkenen werd aandeelhouders en huisbank ABN Amro gevraagd bij te storten vanwege een acuut tekort van 2,3 miljoen euro.

De bank weigerde dat, de oorspronkelijke certificaathouders wilden eerst opheldering over het hoe en waarom en nieuwkomer Ten Cate voelde zich bekocht.

In plaats van bij te springen probeerden kampen aandeelhouders het bedrijf via powerplay of 'oneigenlijke inmenging' in handen te krijgen. Zo vonden door de oeraandeelhouders ingehuurde crisismanagers 'aanwijzingen voor bewust of onbewust wanbeleid' een geëigend breekijzer om potentiële verantwoordelijken week te maken zodat deze een kant kiezen.

Powerplay
Werd aan de ene kant geschermd met schadeclaims en het aansprakelijk stellen van de directie - die zo op een cruciaal moment werd lamgeslagen - dan liet de andere kant de naam van advocaat Oscar Hammerstein vallen; die 'één telefoongesprek voerde en daarna nooit meer wat hoorde'.

Geen middel werd geschuwd. Adviseurs van Ten Cate zouden op 'oneigenlijke wijze' proberen het bedrijfsbeleid te beïnvloeden, wat publiekelijk uitlekte precies op het moment dat hij kans maakte bondscoach te worden van Oranje.

Oprichter Abbink wil, contractueel gebonden, niet ingaan op vragen waarom de bom barstte. "Het werd een opeenstapeling van ellende; een achtbaanrit die ik niemand toewens. We zijn allebei verbouwereerd wat er is gebeurd en hoe snel het is gebeurd. We hebben 4,5 jaar gewerkt aan het opbouwen van vertrouwen. 4,5 jaar zonder wanklank. Maar in nog geen halfjaar is dat allemaal tenietgedaan."

De fall-out is groot. Een Brabants taxibedrijf weet zijn eigen faillissement deze maand deels aan het gat dat Tinker veroorzaakte. En voor al die gedupeerde taxiklanten heeft de curator van Tinker een ontnuchterend vooruitzicht: een claim indienen is 'voor 99 procent zinloos'.

Doorstart gaat voor

Waarom Tinker viel, daar is curator Karel Willemse nog niet mee bezig. Een doorstart heeft voorrang. "Er zijn voorzichtige gesprekken met een aantal geïnteresseerden. Dan gaat het vooral om het platform voor het boeken en afwikkelen van taxiritten."

De oorspronkelijke aandeelhouders van Tinker zijn volgens een zegsman niet langer als groep geïnteresseerd in Tinker. Hun investering en leningen - bij elkaar 3,4 miljoen euro - zijn ze kwijt. "De certificaathouders zijn teleurgesteld dat het bedrijf in twee maanden kapot kon gaan," verklaart hij. "Ze weten nog steeds niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Dat maakt hen erg huiverig om er opnieuw geld in te steken."

De oprichters twijfelen. "We zien Tinker als ons kind, zegt Gerben Abbink. "We hebben alles gegeven. We verhuren ons huis om geld binnen te krijgen, we leven op water en brood. Maar op dit moment zie ik niet hoe we het geschonden vertrouwen kunnen herstellen. Het voelt niet oké om door te starten en er simpelweg een ander label op te plakken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden