Wat gebeurde er met de vermiste Boeing 777? Drie mogelijke scenario's

Waar is de Boeing 777 van Malaysia Airlines? Wat is er gebeurd met het vliegtuig met 239 mensen aan boord? Ook vanmorgen moesten de onderzoeksautoriteiten melden dat ze in het duister tasten. Drie scenario's.

Beeld DvE/CvW

1. Een ongeluk
Het kan een ongeval zijn, maar de kans is 'extreem klein', zegt Benno Baksteen, luchtvaartexpert en oud-gezagvoerder van de KLM. De Boeing 777-200 is een zeer betrouwbaar toestel, weet Baksteen, die jarenlang heeft gevlogen met een Triple Seven. Vrijdagavond 19.40 uur Nederlandse tijd was vlucht MH370 van Kuala Lumpur naar Peking na twee uur vliegen opeens van de radar verdwenen.

Ook alle communicatie met Malaysia Airlines en de luchtverkeersleiding was opeens weg. Het toestel met 239 mensen aan boord bestond niet meer. De verdwijning doet denken aan de vermissing van de Airbus 330 van Air France in 2009. Dat toestel kampte met bevroren snelheidsmeters en de bemanning reageerde daar te laat en niet correct op. Het toestel dook in de Atlantische Oceaan en wrakstukken belandden op 4000 meter diepte.

Pas twee jaar later werd de vluchtrecorder gevonden en kon er een reconstructie van het tragische ongeluk worden gemaakt. De Boeing 777-200 die dit weekend verdween, was in 2012 betrokken bij een ongeluk op het vliegveld in Sjanghai. Bij het taxiën raakte een vleugelpunt de staart van een Airbus A340 van China Eastern Airlines Airbus. De vleugelpunt brak af. Niemand raakte gewond. Het toestel werd gerepareerd.

2. Een aanslag
Ergens tussen Maleisië en Vietnam moet het toestel in zee zijn gestort. Dat er afgezien van oliesporen nog geen echte resten van het toestel zijn gevonden, voedt de theorie dat de Boeing 777 op ruim tien kilometer hoogte is ontploft, waardoor de brokstukken zich over een enorm oppervlak hebben verspreid. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de piloten geen noodsignaal konden uitzenden.

Met een bomaanslag is een toestel in één klap weg te vagen. Maleisië houdt rekening met een aanslag. Ook al is een explosief aan boord krijgen nagenoeg onmogelijk na de aanslag op het WTC in 2001. 'Toch blijft de luchtvaart kwetsbaar voor terrorisme', zegt terrorisme-expert Bibi van Ginkel van Instituut Clingendael. Dat een aanslag niet meteen wordt opgeëist, is niet heel verwonderlijk. 'Terroristen willen vooral ontwrichten.' In Zuidoost-Azië zijn tal van terroristische groeperingen actief. 'Sommige met een nationale, sommige met een internationale agenda. Die kijken ook naar elkaar om te zien hoe ze iets aanpakken.'

Dat er twee mannen met gestolen paspoorten aan boord waren, voedt de speculatie dat een aanslag is gepleegd op vlucht MH370. Al Qaida-terroristen probeerden in het verleden ook met gestolen paspoorten vliegtuigen binnen te komen.

3. Een kaping
Volgens de Maleisische autoriteiten is het mogelijk dat het toestel was gekeerd kort voordat het radarbeeld verdween. Verschillende radarposten zouden dat hebben waargenomen. Waarom en waar het toestel keerde is niet duidelijk. Als een piloot een U-bocht maakt, móet hij dat altijd melden. Het bleef echter stil bij de luchtverkeersleiding. Ook dit scenario wordt gevoed door de twee passagiers die aan boord waren met gestolen paspoorten.

De Italiaan Luigi Maraldi en de Oostenrijker Christian Kozel stonden op de passagierslijst, maar zaten niet in het toestel. Kozels paspoort was in 2012 gestolen in Thailand, dat van Maraldi vorige zomer op Phuket. De mannen die met de gestolen passen aan boord waren, zouden in Peking uitstappen en met de KLM naar Schiphol vliegen. Mogelijk dat dat een truc was om te voorkomen dat de paspoorten bij Interpol zouden worden gecheckt.

Beide paspoorten staan daar in de database. Met een EU-paspoort is er bij een tussenstop in China geen visum nodig en wordt het paspoort niet gecontroleerd. Veiligheidsdiensten over heel de wereld zijn bezig om de ware identiteit van de mannen te achterhalen.

Drie mensen misten vlucht en leven nog

Drie mensen die aan boord van het ramptoestel hadden moeten zitten, zijn nog in leven omdat ze hun vlucht hadden gemist. Eén van hen liet zijn geliefden zaterdag via Twitter weten dat hij nog in leven was. 'Dank u, God', schreef de man. En aan zijn vriendin Ria: 'Ik krijg je telefonisch niet te pakken. We hebben de vlucht gemist. Rory en ik zijn OKÉ, Ria. IK ZIT NIET IN HET VLIEGTUIG RIA, IK BEN OKÉ.'

Zijn vriendin had een paar uur eerder op Twitter gezegd dat ze vreesde voor zijn lot. 'Alsjeblieft, zeg me dat je je vlucht miste... Waar ben je...' En later: 'Hij had de vlucht gemist. Ik ben zo dankbaar. Ik bid voor iedereen die wel aan boord was, en voor hun geliefden.'
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden