Opinie

'Wat doen auto's op het Muntplein?'

De verkeerschaos rond het Muntplein wordt morgen besproken in de bestuurscommissie Centrum. Guido Frankfurther, oud- gemeenteraadslid en oud- bestuurder stadsdeel Centrum (D66): 'De voorstellen gaan voorbij aan de echte verkeersproblemen', zegt hij in zijn opiniestuk.


Beeld Chantal van Wessel

Nergens laat de drukte in de Amsterdamse binnenstad zich zo voelen als op het Muntplein. Morgen buigt de bestuurscommissie Centrum zich over deze moeder aller verkeersknopen.

Andere problemen
Vlak voor kerst heeft het college een plan gepresenteerd voor een nieuwe inrichting van het plein. Op zich zijn deze voorstellen niet verkeerd, maar ze gaan volledig voorbij aan de echte verkeersproblemen in dit deel van de stad.

Feitelijk is de Vijzelstraat de enige toegangsweg tot het Muntplein en het Rokin en de daar te openen parkeergarage. Daarom is het goed dat deze route blijft bestaan. Het echte probleem is filevorming op het Singel vanaf het Spui en op de Amstel vanaf de Blauwbrug. Die problemen moeten direct worden aangepakt.

Verkeer omleiden
Op het Singel zit het autoverkeer op vele dagen van de week muurvast. De file reikt niet zelden tot ver in de Spuistraat. Veelal gaat het om doorgaand verkeer en buitenlandse bezoekers. Wat hebben die met hun auto hier te zoeken? De stadshartlus van Spuistraat naar de Munt heeft zichzelf overleefd en het is de hoogste tijd hier afscheid van te nemen. Het verkeer kan beter naar wegen worden geleid die het beter aankunnen, zoals de Nassaukade en Stadhouderskade.

Door het autoverkeer van het Singel te weren komt er in het drukste gebied, van het Spui tot het Muntplein, veel meer plek voor fietsers en voetgangers. De chaos die nu ieder weekend heerst op het Koningsplein is dan ook verleden tijd.

Andere kant
Autovrij maken van het Singel maakt het eindelijk mogelijk een tweerichtingsfietspad aan te leggen op het Singel tussen Koningsplein en Muntplein. Fietsverkeer vanaf de Amstel richting Koningsplein en Spui heeft nu geen goed alternatief. Dit tweerichtingsfietspad kan ook de beoogde grote fietsenstalling op of langs het water van het Singel bedienen. Uiteraard komt er een passende regeling voor laad- en losverkeer en de bewonersgarage op het Singel.

Aan de andere kant van het Muntplein is het nu niet veel beter. Vaak staat er op de Amstel een file richting Muntplein en niet zelden zit het muurvast door tegemoetkomend vrachtverkeer of door laden of lossen. Daarnaast lopen de voetgangers op het fietspad langs het water constant het risico aangereden te worden door fietsers. Dit geldt ook voor de voetgangers aan de huizenzijde, waar het trottoir op diverse plekken slechts een stoeptegel breed is.

Doorstroming
In het voorstel van het college zal de Amstel niet autoluwer worden maar juist drukker, door extra rechtdoorgaand verkeer vanaf het Singel. De chaos op de Amstel wordt hiermee dus alleen maar groter en de bereikbaarheid van de binnenstad alleen maar slechter.

Veel beter is het eenrichtingsverkeer op de Amstel richting Muntplein in te voeren. In 2003 is dit de bewoners van de Amstel al beloofd.

De tijd van oeverloos verkeerskundig onderzoek waarbij wordt gekoerst op kille en onzekere cijfers is voorbij. De politiek is nu aan zet om de echte problemen op het Muntplein en zijn omgeving aan te pakken. Nu moet er doorgepakt worden met politieke moed om huisjes die tot voor kort heilig waren omver te werpen. Niet voor niets steunen MKB-Amsterdam, Amsterdam City en de Ondernemersvereniging Rokin de hier voorgestelde oplossingen. Want een bereikbare binnenstad is vooral gebaat bij een goede doorstroming van voetgangers, fietsers en motorvoertuigen.


Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Guido FrankfurtherBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden