Plus

Wat brengt de toekomst voor World Fashion Centre?

Het 50 jaar oude World Fashion Centre wil dé plek zijn voor mode in Nederland, maar de branche verplaatst zich naar internet. Wat brengt de toekomst voor de vier torens en het Beursplaza?

Aybala Carlak
Het loopt niet bepaald storm in het World Fashion Centre Beeld Joris van Gennip
Het loopt niet bepaald storm in het World Fashion CentreBeeld Joris van Gennip

Plots klinkt er een jolig popliedje uit de speakers van de vergaderkamer. "Voor de sfeer," zegt directeur Marianne van der Linden-Peetsold lachend. "We gaan vanaf nu muziek draaien in de hal en de gangen."

De verandering is kenmerkend voor de nieuwe koers van het World Fashion Centre (WFC), waar de sfeer inderdaad al enige tijd verdwenen lijkt te zijn. De directeur doet er alles aan om het centrum nieuw leven in te blazen.

Het complex is een spil in de Nederlandse confectiewereld. Hier onderhandelen inkopers, verkopers en producenten over tunieken met kralen en kwasten, op bekende merken geïnspireerde handtassen en polyester broeken met luipaardprint. Het is veelal goedkoop geproduceerde kleding, die opgekocht wordt door vele boetiekjes over heel Nederland.

Het bedrijf gold lang als prestigieuze plek, maar in de jaren negentig verslechterde het imago.

Bedrijven vertrokken omdat ze zich stoorden aan illegale handel, financieel ging het minder goed en het WFC voelde de schaduw van de liquidatie van Willem Endstra in 2004; hij was tot 2003 één van de eigenaren.

Een jaar later stapte directeur Eric van Beijnum op wegens een geschil met de nieuwe aandeelhouders. Zijn opvolger Edwin Denekamp hield het vol tot 2010.

Aanslagen
Na de aanstelling van Van der Linden-Peetsold in 2011 kreeg het complex met drie aanslagen te maken. In twee zaken werden handgranaten naar binnen gegooid, eerder was er al met vuurwapen geschoten.

In Toren 3, waar witwassende handelaren waren gevestigd, werd later in het jaar nog eens 840.000 euro contant gevonden. Dankzij 'een goede samenwerking met de politie' is de situatie gede-escaleerd, aldus de directeur. Ze zegt nu erg selectief te zijn bij aanvragen om te mogen huren.

In ongevaarlijke toestand is het WFC er niet bruisender op geworden. De kleine supermarkt heeft een treurig assortiment, het aantal zichtbare klanten is klein en de leegstand bedraagt nu 20 procent.

Van der Linden-Peetsold: "Er zijn twee soorten leegstand: gewenste en ongeplande. Wij willen een leegstand van 10 procent zodat we onze huurders, of ze nu krimpen of groeien, kunnen blijven onderbrengen."

Dat krimpen gebeurt. In 2016 leed het WFC een verlies van 5,2 miljoen euro, volgens de directeur deels het gevolg van faillissementen van huurders. "Al enige tijd krimpt het aantal merken in het middensegment. En aangezien vooral dat deel bij ons zit, merken wij dat ook."

"De oude groothandel is dood," zegt een van de huurders van het WFC, die vanwege zakelijke belangen zijn naam niet in Het Parool wil zien. "Want voorraad is killing. Het is niet meer logisch om een grote voorraad te hebben, omdat mensen veel vaker kleding kopen en oude kleding sneller zat zijn. Dan zit je met je tienduizend truien. Dat soort groothandels redt het vaak niet meer. Mijn tactiek is om in te spelen op fast fashion, goed op de trends te letten en voor de kleine en gepersonaliseerde orders te gaan."

Verdwaalde particulieren
Een verstandige individuele aanpak, vindt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. "Het probleem van het World Fashion Centre en andere groothandels is dat ze nog steeds aanbodgericht zijn, in plaats van vraaggericht. Terwijl de huidige economie juist steeds meer naar dat laatste verschuift."

Een deel van de huurders volgt die ontwikkelingen. Zij hebben een showroom, bestellingen kunnen online worden geregeld. De verkopers bij Wise Guys, die als een van de weinigen kleding in het hoge segment verkopen, zeggen nu vooral als detailhandel te werken en claimen dat daar echt genoeg klandizie voor is.

De anonieme huurder beaamt dat er vaker particulieren binnenwandelen, soms bij wijze van spreken verdwaald maar ook toeristen uit hotels in de buurt.

Het World Fashion Centre speelt erop in met sample sales voor particulieren, maar richt zich volgens de directeur nog altijd op detaillisten. In plaats van met nieuwe groothandels valt de leegte op te vullen door wat zij aanvullende bedrijven noemt.

Een notaris of advocatenkantoor bijvoorbeeld, die de groothandels kunnen ondersteunen. Van der Linden-Peetsold hoopt dat er een goede mix ontstaat. "Dat de merken elkaar versterken, met elkaar samenwerken."

Hoogleraar Molenaar spreekt van een doordachte, maar niet verstandige oplossing. "Je kunt je meters opvullen, maar je bestaansrecht komt wel in gevaar. Het WFC als kantorencomplex wordt niet leuker. De rol van het groothandelscentrum verandert, fabrikanten leveren bijvoorbeeld steeds vaker direct aan de detaillist en online groeit de modebranche hard. Ze moeten simpelweg leren hoe ermee om te gaan."

Van der Linden-Peetsold erkent de veranderingen en heeft het plan een creative hub te creëren, zodat het WFC een plek wordt voor 'de meer originele ondernemingen'.

Onnodig negatief
De zittende bedrijven zeggen dat zij tevreden zijn. Turquoise by Daan heeft 'de perfecte spot' met veel langslopers, Bolt Mobility is blij met de gigantische ruimte voor zijn elektrische scooters en de bereikbaarheid, modeontwerper Bas Kosters 'zit er al dertien jaar met veel plezier'.

Hij ziet geen reden om het WFC ten grave te dragen. Kosters: "Er wordt onnodig negatief over gedaan. Het World Fashion Centre is heel goed bezig door te vernieuwen. Het is hier niet alleen maar kommer en kwel."

€ 5.200.000

In 2016 leed het WFC 5,2 miljoen euro verlies. De directie verklaart dit deels door faillissementen van huurders.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden