Wat Amsterdam mist: Paulien Cornelisse als copywriter voor Marqt

Dagelijks een plan om de stad mooier te maken. Vandaag:
Paulien Cornelisse als copywriter voor Marqt.

null Beeld Renske de Greef en Jan Hoek
Beeld Renske de Greef en Jan Hoek

We zijn blij met Marqt, laat dat voorop staan. De winkel is mooi, je kunt er altijd lekkere dingen proeven en het eten smaakt beter dan bij Albert Heijn. Toch is er één aspect dat minder liefde opwekt: hun taalgebruik.

Ogenschijnlijk nonchalant opgeschreven, maar ondertussen voel je aan alles dat er maanden vergaderen met een hip, dikbetaald Amsterdams reclamebureau aan voorafging. Het eten is misschien 'écht', de tekstjes zijn dat niet.

Het begint met de aanstellerige q ('we zijn geen gewone boerse markt met een k hoor!'). Dan is er het overdadige gebruik van het woord 'écht'. Zo stond op de plastic tasjes altijd 'deze tas zit boordevol écht eten'. Alsof andere mensen eigenlijk plastic namaakbananen van Intertoys eten, maar dat nog niet helemaal doorhebben. Nu staat er een langere tekst, die eindigt met: 'Mensen als jij en wij. Samen zijn we Marqt.' Brrrrrr. Opeens verlang je naar geinige Wuppies en hamsterweken.

Wij pleiten voor een nieuwe copywriter, eentje die grappig is en de wereld niet te serieus neemt. En wie kan dat nou beter zijn dan de koningin van de Nederlandse taal: Paulien Cornelisse?

Heeft u een tip voor de schrijvers van deze rubriek? Mail naar wam@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden