Wat Amsterdam mist: genderneutraal onderwijs

Schrijvers Jan Hoek en Renske de Greef verzinnen elke dag een plan om de stad mooier te maken. Vandaag: genderneutraal onderwijs.

Beeld Renske de Greef en Jan Hoek

Op rompertjes staat 'Stoere knul' of 'Lief prinsesje' en zodra je met ouders over hun baby praat, is de kans groot dat ze op een moment vertederd zeggen: 'Ja, die behoefte om aan radioknoppen te likken, hè. Echt een jongetje!'

Het is duidelijk: na een korte jarenzeventiguniseks-tuinbroeken­periode zijn we weer helemaal terug bij het traditionele rollenpatroon. Jongens zijn stoer en houden van auto's, meisjes zijn lief en spelen met poppen - en hun hele omgeving zal ze daaraan herinneren.

In Zweden experimenteren ze ondertussen met genderneutraal onderwijs. In plaats van de woorden 'hij' en 'zij' worden de voornamen van de kinderen of het woord 'vriendjes' gebruikt.

Het project begon omdat docenten merkten dat ze anders met jongens en meisjes omgaan - meisjes worden bijvoorbeeld langer getroost.
Ook ontdekte een van de oprichtsters dat leraren meer met meisjes praten dan met jongens, waar volgens haar hun betere taalvaardigheid op latere leeftijd aan te wijten is.

Zo'n experiment missen we in Amsterdam - een fris antwoord op de stigmatiserende stoer/lief-terreur.

Een tip? Stuur een e-mail.

Floris Lok Beeld Jan Hoek en Renske de Greef
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden