Wanprestaties bij zorgbedrijf in Amstelveen en Amsterdam

Amstelveen wil van hulpmiddelenleverancier Welzorg af. De gemeente onderzoekt of het contract vanwege wanprestaties kan worden ontbonden. Amstelveen zit officieel nog drie jaar aan Welzorg vast voor een bedrag van ongeveer acht ton per jaar.

Carla Vriesde wachtte bijna drie maanden op de juiste rolstoel. Beeld Jean-Pierre Jans
Carla Vriesde wachtte bijna drie maanden op de juiste rolstoel.Beeld Jean-Pierre Jans

Welzorg is ook een van de drie partijen - naast Harting-Bank en Beenhakker - die in Amsterdam rolstoelen, tilliften en andere hulpmiddelen levert. Ook in Amsterdam waren er klachten. Welzorg kwam met een plan om de kwaliteit in Amsterdam te verbeteren, de Dienst Wonen, Zorg en Samenleven houdt de leverancier scherp in de gaten.

Herbert Raat, wethouder Zorg in Amstelveen, is de slechte dienstverlening van het bedrijf meer dan zat. 'Het is een drama. Mensen moeten veel te lang op hun spullen wachten. Ze krijgen medewerkers over de vloer die geen kennis van zaken hebben. Dan vragen ze aan een invalide vrouw of zij onder haar rolstoel naar het typenummer wil zoeken, terwijl zij dat helemaal niet kan. Dat is denigrerend en vernederend.'

Raat deed een oproep aan Welzorg-klanten om ervaringen te delen. 'Mijn mailbox stroomt elke dag vol.' Amstelveen zet ambtenaren in die erop moeten toezien dat afspraken door de leverancier worden nageleefd. Ook gaf de gemeente de leverancier vorige maand een boete van 50.000 euro voor het niet naleven van de contractuele verplichtingen.

Druk
Michael van Nieuwkasteele van Welzorg erkent de problemen. Vooral in Noord-Holland en Utrecht worden te veel fouten gemaakt. 'Door de druk van de markt moeten we veel goedkoper en efficiënter gaan werken. Dat betekent dat wij onze organisatie moeten aanpassen. Wij zijn daar dit jaar mee begonnen en daarin gaat nog te veel mis.'

Welzorg heeft in Amsterdam en in Amstelveen extra personeel ingezet om de service te verbeteren. In Amsterdam gaat het nu beter.

Rolstoel
Tegen hulpmiddelenleverancier Harting-Bank loopt een klacht van een 49-jarige vrouw uit Osdorp die bijna drie maanden in bed moest wachten op aanpassingen aan haar rolstoel. Haar huisarts Bart Meijman, oud-voorzitter van de Huisartsenkring Amsterdam, steunt haar, ook omdat hij voorspelt dat als niks verandert nog meer mensen verzanden in procedures. 'Steeds meer hulpbehoevende mensen blijven door de bezuinigingen langer thuis wonen, wat betekent dat steeds meer mensen afhankelijk worden van zulke voorzieningen. Dat moet dus goed worden geregeld, anders krijgen we nog veel meer van dit soort verhalen.'

Lees vandaag (10-6) meer in het Parool: Carla Vriesde wachtte bijna drie maanden op de juiste rolstoel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden