Wanneer gaat Schiphol op slot?

Hoe lang blijven de terminals van Schiphol nog vrij toegankelijk nu terroristen in Brussel ongehinderd de vertrekhal konden binnenlopen?

De marechaussee voert extra patrouilles uit op luchthaven Schiphol, in reactie op de aanslagen in Brussel Beeld anp

Het is een vast patroon. Na grote terreuraanslagen worden de veiligheidsregels in de luchtvaart weer wat verder opgeschroefd.
Na de bomaanslagen op Zaventem kan het weleens voorbij zijn met de vrije toegang tot vliegveldterminals. De zelfmoordterroristen in Brussel konden ongemerkt de vertrekhal binnenlopen en zich tussen de incheckende reizigers begeven met explosieven die zich, gezien de verwondingen van slachtoffers, in bagage bevonden die op de grond was neergezet.

Net als op Zaventem vindt op Schiphol en op de andere Nederlandse vliegvelden geen ingangscontrole plaats; iedereen kan de vertrekhallen of winkelcentrum Schiphol Plaza binnenlopen. De eerste veiligheidscontrole gebeurt op Schiphol pas na het inchecken.

In veel landen met een terrorismeverleden, zoals Colombia, Israël of Rusland, moeten reizigers voor het betreden van de vertrekhal zichzelf en hun bagage al aan een controle onderwerpen.

Ook op sommige grote vliegvelden in de VS en, dichter bij huis, op een aantal Britse luchthavens, zoals Belfast, is dat het geval.

Bagagescanners
Bij alle ingangen staan dan zowel bagagescanners als personenscanners die zijn afgesteld op explosieven en wapens. Die ingangscontroles staan los van de veiligheidschecks voor reizigers en hun handbagage en - onzichtbaar in de bagagekelder - voor ruimbagage die na het inchecken plaatsvinden.

Bij luchthavens die zo zijn beveiligd, mogen wegbrengers vaak ook niet meer mee de vertrekhal in. De terminal is dan alleen toegankelijk voor mensen met een vliegticket en voor luchthavenpersoneel.

De gevolgen van nog meer controles laten zich raden. Nog meer oponthoud, zeker bij grote drukte. Drukte en lange wachtrijen zijn op Schiphol al een probleem vanwege het tekort aan marechaussees die, na eerdere aanslagen in Brussel en Parijs, ook worden ingezet om onder meer synagoges te beveiligen.

Eerder dit jaar klaagde Schipholtopman Jos Nijhuis al over de onderbezetting bij de marechaussee, waardoor vooral in het hoogseizoen lange rijen zullen ontstaan.

Glasscherven
Ook kunnen de aanslagen gevolgen hebben voor het ontwerp van de nieuwe terminal die Schiphol vorige week aankondigde. Net als op Zaventem wordt in de bestaande terminals veel glas gebruikt. In Zaventem veroorzaakten glasscherven veel verwondingen.

Schiphol en het ministerie van Veiligheid en Justitie willen nog niet speculeren over strengere veiligheidsmaatregelen op Schiphol, die onder de verantwoordelijkheid vallen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden