'Wannabe' van Spice Girls meest 'catchy' liedje volgens UvA-onderzoekers

Twee onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben een online spel ontwikkeld, Hooked on music, waarmee ze onderzoeken wat een lied nu zo memorabel en 'catchy' maakt. Volgens de twee staat 'Wannabe' van de Spice Girls op nummer 1.

Beeld Thinkstock

Hooked on Music vraagt deelnemers om liedjes zo snel mogelijk te herkennen. Op basis van de resultaten van zo'n 20.000 testers concludeerden de Amsterdamse wetenschappers John Ashley Burgoyne en Henkjan Honing dat 'Wannabe' van de Spice Girls het meest aansprekende liedje is in het Verenigd Koninkrijk, op de voet gevolgd door 'Mambo No. 5' van Lou Bega. Het spel is al gespeeld door 65.000 mensen.

Gemiddeld herkenden de deelnemers de hit binnen 2.29 seconden. Vorig jaar december kwamen de onderzoekers er achter dat 'Wannabe' ook populair was onder Nederlanders. Wat nu precies de muziek pakkend maakt, weten ze nog niet precies. Burgoyne: 'Ik vermoed dat het te maken heeft met de melodie. Wanneer iets herkenbaar is, blijft het langer hangen.'

Muziektherapie
Het interactieve spel is onderdeel van een onderzoek naar wat muziek nu zo memorabel maakt. Burgoyne en Honing hopen dat de resultaten kunnen helpen in onderzoek naar dementie. 'Als we kunnen achterhalen welke muziek herinneringen terugbrengt, is het mogelijk om met muziektherapie de effecten van dementie en Altzheimer verminderen.'

Het onderzoek is een samenwerking tussen de UvA, het Museum van Wetenschap en Industrie in Manchester en het Beeld en Geluid museum in Hilversum.

Hooked on the Music kan hier gespeeld worden en is als app te downloaden voor IOS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden