Plus PS

Wandelroute het Bellopad, op slechts 20 minuten van de Dam

Gert Tetteroo (57) bedacht het Bellopad, een negentien kilometer lange wandelroute aan de rand van de stad, in het spoor van de vroegere Haarlemmermeerlijnen.

De Demmerikse polder Beeld -

"Kijk!" Verrukt wijst Gert Tetteroo naar de joekels van witte waterlelies in het water. "En ze zijn echt hoor, we zijn hier niet in de Efteling." Tetteroo is de initiatiefnemer van het Bellopad, een nieuwe wandelroute dwars door het natuurschoon in de periferie van Amsterdam.

De negentien kilometer lange route, van Mijdrecht naar Abcoude, volgt voor een groot deel het oude spoor van de vroegere Haarlemmermeerlijnen. Via Wilnis, Vinkeveen en Baambrugge doorkruist het pad een gevarieerd landschap, van polder tot rivierengebied. Het is vernoemd naar de beroemdste locomotief die ooit op het spoor reed, de Bello.

Tetteroo verhuisde ruim anderhalf jaar geleden van hartje Jordaan naar Vinkeveen. Met zijn vriend bewoont hij de bovenverdieping van het Spoorhuis, het voormalige stationsgebouw dat gesloten werd in 1950. Ze hebben het samen met de eigenaar gerestaureerd en Tetteroo werd directeur van de stichting Spoorhuis Vinkeveen.

Keiharde polder
De voormalige wachtkamer en het bagagedepot zijn te huur voor evenementen en bijeenkomsten.

Na de verhuizing kwam Timmie, een kleine, grijze Tibetaanse terriër. De omgeving moest worden verkend, en wandelen met een hond is wel zo gezellig.

Vanaf het Spoorhuis steek je de oude spoorbrug over; eerst langs een paar volkstuintjes, daarna zijn er alleen nog de weide vogels, het groen en de stilte van de polder. "Ik herinner me de eerste keer dat ik dit pad liep," zegt Tetteroo. "Ik wist niet wat ik zag, zo mooi. Dat romantische van zo'n oud spoorlijntje; je ziet aan de stenen nog dat het een spoor was. En dat gecombineerd met een enorm rijk landschap. Keiharde polder."

Vlak bij de Dam
Tetteroo wilde dat het Bellopad er kwam omdat hij zo verrast was door zijn nieuwe woonomgeving. "Ik kijk met nieuwe ogen, nog steeds. Ik zag dat dit gebied een landschappelijke schoonheid heeft die heel uniek is, en het is vlak bij Amsterdam. Ik denk dat weinig Amsterdammers beseffen dat er zoiets te zien is op slechts twintig minuten van de Dam."

De initiatiefnemer verdiepte zich in de geschiedenis van zijn nieuwe gemeente De Ronde Venen en stuitte daarbij al snel op de spoorgeschiedenis. Hij ontdekte het mooie oude station in Mijdrecht en zag dat ook Abcoude een oud station had dat een bezoekje waard is. "Die twee wilde ik met elkaar verbinden. Ik heb op de kaart gekeken wat de mooiste route is tussen die twee, en ben toen alle stukken gaan lopen."

Het mooist aan het Bellopad vindt Tetteroo de verschillende gebieden die je gedurende de negentien kilometer tegenkomt. "Het is niet alleen maar dit polderparadijs van groene weiden, grazende koeien en een lange horizon. Je komt ook af en toe door een stukje ruig gebied. Langs de Vinkeveense Plassen bijvoorbeeld; er loopt een weg, maar daarna kom je weer op een van de mooiste plekjes. Langs de rivier de Angstel, dat is schilderachtig gebied. Het is heel afwisselend."

Gein
Wie de route van Mijdrecht naar Abcoude in zijn geheel loopt, komt inderdaad langs een divers aanbod van natuur en cultuur. Je wandelt door een zes meter onder NAP- gelegen droogmakerij, veenafgravingen en door de oudste polder van Nederland.

Het pad brengt je langs de Vinkeveense Plassen en de rivier het Gein. Je passeert vier historische stationnetjes en misschien wel het mooiste gemaal van Nederland, gemaal De Ruiter. Een fort van de Stelling van Amsterdam komt voorbij en de fundamenten van het oude kasteel van Abcoude met daaromheen de herstelde slotgracht.

Toen de route eenmaal uitgezet was, heeft Tetteroo betrokken instanties benaderd, waaronder gemeente, provincie en Staatsbosbeheer. Ook heeft hij allerlei instellingen en bedrijven gevraagd om mee te werken. Hij wilde namelijk meer met het pad dan alleen de route online publiceren.

Boerenmarkt
In samenwerking met negen partners heeft hij het pad vervolgens verder kunnen ontwikkelen: langs de route staan nu veertien informatieborden waarop je kunt lezen over de geschiedenis van het gebied en de dieren die er voorkomen.

Op de plek waar tot begin jaren zestig een dubbele brugwachterswoning heeft gestaan, is een zeildoek geplaatst met een afbeelding van het stulpje. Zo komt de geschiedenis in de stilte van de polder, tussen het gras en de boterbloemen tot leven.

Het pad is eind juni geopend en als officiële route opgenomen in diverse publicaties. De komende drie jaar wil Tetteroo meer borden plaatsen en meer verhalen vertellen op de bijbehorende website. Zoals die over de eerste en enige vrouwelijke stationschef van Wilnis. "Er is zo veel over dit gebied geschreven. Dat wil ik opsporen en verzamelen. Ik probeer steeds nieuwe doelgroepen aan te spreken, van stedelingen tot schoolklassen. En van ouderen tot spoorgekken."

Ook denkt hij aan evenementen en een maandelijkse boerenmarkt met producten uit de streek. "Iedereen kan een route bedenken en uitzetten. Dit pad had gelukkig nog niemand gezien."

Gert Tetteroo Beeld Annemieke Tetteroo
Het spoorhuis Beeld -

De Belloroute

De volledige route is 19 kilometer, van het oude station van Mijdrecht naar Abcoude. Andersom kan natuurlijk ook. Het pad kan in delen worden gelopen. Tip van de bedenker: loop van Abcoude naar het pittoreske Baambrugge, een wandeling van nog geen uur. Alles is goed bereikbaar met ov en auto en er zijn horecagelegenheden onderweg.

Het pad is deels onverhard, maar ook die stukken zijn goed begaanbaar. "Natuurlijk is het ook heerlijk soms even van het pad af te wijken en dwars door de velden te lopen." Enige waarschuwing van Tetteroo: "Onderschat nooit hoeveel zon je krijgt." Zie www.bellopad.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden