Plus

Wandeling op plek waar anders alleen vliegtuigen landen

De Kaagbaan, een van de meestgebruikte banen op Schiphol, ondergaat momenteel een grote opknapbeurt. Om omwonenden in te lichten over de gevolgen hiervan, nodigde Schiphol hen uit dit weekend om op de baan te komen kijken.

null Beeld Jean-Pierre Jans
Beeld Jean-Pierre Jans

De Kaagbaan wordt in drie maanden opnieuw wordt geasfalteerd. De eerste drie weken zitten er op. Vrijwel alle asfalt is al van de baan geschraapt, het gras langs de baan, dat er vergeeld bijstaat, 'doodgespoten' en alle kabels en leidingen opgegraven.

"We liggen goed op schema," zegt hoofdopzichter Erwin Siemersma van Schiphol. "Het eerste asfalt is al weer terug."

Maar de ingrepen gaan nog veel verder, "We vervangen nu ook de verlichting en de riolering die er meer dan vijftig jaar geleden is neergelegd." De werkzaamheden duren tot 24 mei. Daarna wordt het nieuwe asfalt nog eens tien nachten achtereen geveegd om losse steentjes te verwijderen. "En we zaaien nieuw gras in, waar vogels zich niet in thuisvoelen."

Slijtage
De klus wordt met bijna 1100 mensen uitgevoerd. "Dit soort grondig onderhoud doe je eens in de dertig, veertig jaar. Het asfalt moet op de plekken met de meeste slijtage na een jaar of zeven worden vervangen, kabels en leidingen gaan zo'n twintig jaar me. Maar we voegen het liefst zo veel mogelijk werk samen, zodat we alles in één keer kunnen doen."
Daarom ook duurt het deze keer negen weken, waar vorig jaar de Buitenveldertbaan in drie weken werd aangepakt.

Grote verrassingen is Siemersma nog niet tegengekomen. "Als je gaat graven, vind je altijd wel iets. Als je soms ziet hoe ze dingen vijftig, zestig jaar geleden aanlegden, Maar goed. Dat zeggen ze over vijftig jaar vast ook over wat we hier nu aan het doen zijn."

Martijn Slotboom uit Ilpendam heeft niet veel aandacht voor het asfalt. Liever richt hij zijn camera op de vrachtvliegtuigen die op een steenworp afstand op het vrachtplatform Sierra van de luchthaven staan. "Van deze kant zie je ze normaal nooit," zegt hij. "Ik ben geen echte vliegtuigspotten, maar ik wil best wel eens in het weekend naar de Polderbaan rijden om daar te fotograferen. Maar dit is toch weer anders."

Dat de omliggende banen gewoon in gebruik zijn en er regelmatig Jumbo's over de afgezette bezoekers plek denderen, maakt het er alleen maar mooier op. "Zaterdag hadden we een echte spotter," zegt Tom Goemans van Schiphol. "Hij ging met de eerste bus mee en pas met de laatste weer terug. Die was helemaal gelukkig."

Iets terug doen
Maar de opvallendste bezoeker vond hij de man die terugkeerde naar zijn geboorteplek. "Hij was in Rijk geboren, het dorp dat begin jaren zestig is gesloopt voor de aanleg van de Kaagbaan. Hij had foto's meegenomen van zijn huis. We zijn nog richting die plek gereden."

Volgens Goemans, bij Schiphol verantwoordelijk voor het contact met omwonenden, is het Kaagbaanweekend vooral een goede manier om iets terug te doen voor de omgeving. "De Kaagbaan wordt met de Polderbaan het meest gebruikt op Schiphol. Dat hij nu buiten gebruik is, betekent dat er in andere delen van de regio meer vliegtuigen overkomen."

"We wilden aan omwonenden uitleggen hoe dat komt. Dan kan je het allemaal het beste laten zien. Op dit moment gaat het rondom Schiphol toch vaak over technische dingen die ver van het bed staan van bewoners. Maar als je mensen op zo'n baan laat rondlopen, dan begrijp je meteen wat er allemaal bij komt kijken."

null Beeld Jean Pierre Jans
Beeld Jean Pierre Jans

De inschrijving voor het baanbezoek was in anderhalve dag vol. "We konden organisatorisch niet meer mensen op die baan laten rondlopen. We hebben wel aan de hand van de postcode alleen mensen uit de omgeving geselecteerd, omdat zij de gevolgen het meeste merken." Een kwart van de bezoekers komt uit Amsterdam.

Jory de Jonge is wat persoonlijker bij de werkzaamheden betrokken. "Ik werk in het Jetcenter op Schiphol-Oost, bij de privévliegtuigen. Daar hebben we toch wel last van deze werkzaamheden, die zorgen voor vertragingen. Goed om te zien hoe dat komt."

Een voordeel heeft het baanonderhoud ook voor hem. Van de vliegtuigen die normaliter vanaf de Kaagbaan over zijn huis in Rijpwetering komen, heeft hij nu even geen last. "Sowieso niet, ook als ze wel vliegen. Ik kom oorspronkelijk uit Amstelveen, dan raak je wel gewend aan vliegtuigen."

Enthousiast
Omdat er gedurende de werkzaamheden bijna 30.000 vluchten elders moeten starten of landen, worden de de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan - met vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Amstelveen en Zuidoost - de komende tijd veel vaker worden gebruikt. Ook de Zwanenburgbaan vangt een deel van de vluchten op, uitzonderlijk in zuidelijke richting.

"We hebben de laatste weken wel wat meer vliegtuigen over ons huis," zegt Marcel Kersbergen uit Bodegraven, die net vanaf een vliegtuigtrap de baanwerkzaamheden van boven heeft bekeken. "Ik heb er niet zo'n last van, maar omdat mijn broer wel eens heeft geklaagd bij het Bewoners Aanspreekpunt kregen we een mailtje om te komen kijken. De kinderen zijn enthousiast." Die mogen nog even hun naam op het asfalt krijten. Vanaf maandag gaat daar weer een nieuwe laag overheen, tot de volgende opknapbeurt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden