Waarschuwingscampagne witte heroïne kost gemeente 268.000 euro

Bijna een jaar nadat voor het eerst een toerist in Amsterdam overleed aan het snuiven van witte heroïne, maakt de gemeente de balans op. De waarschuwingscampagne heeft in totaal 268.000 euro gekost.

David van Unen
null Beeld anp
Beeld anp

De gemeente startte vrij snel na het eerste dodelijke slachtoffer een campagne. Die was bedoeld om toeristen en Amsterdammers op de hoogte te stellen van de gevaren van de witte heroïne die verkocht werd als cocaïne. Er werd geflyerd, de gemeente publiceerde 300 artikelen op online nieuwsmedia en plaatste 35 matrixborden met waarschuwingen op verschillende locaties in de stad.

Van die laatste maatregel werden de kosten vorige maand al op 150.000 euro geschat. Dat bleek nog te bescheiden. Alleen al de matrixborden kostten de gemeente 198.000 euro. In totaal heeft de campagne 268.000 euro gekost.

Meldpunt
Burgemeester Van der Laan schrijft in een brief aan de gemeenteraad tevreden te zijn over de ingezette campagne. 'Het is aannemelijk dat (mede) door de waarschuwingscampagne geen nieuwe slachtoffers zijn gevallen. Daarmee is het belangrijkste doel van de campagne bereikt.'

Voor de toekomst beveelt de burgemeester onder meer een centraal meldpunt aan, waar in een volgende vergelijkbare situatie 'intoxicaties' door ernstige drugs meer in samenhang geanalyseerd kunnen worden. Op zo'n punt kan informatie van politie, ziekenhuizen en andere instanties gebundeld worden.

Hoofdverdachte Flip S. meldde zich in april zelf bij de politie. Zijn voorarrest werd begin oktober met nog eens drie maanden verlengd.

null Beeld Amsterdam
Beeld Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden