Schuim

Waarom zijn we hier? Eerst maar eens lunchen in de stijl van G-Shock

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de opening van pop-upstore G-Shock.

Marketingmanager Bastiaan de Leeuw (l) en salesmanager Erik Velthoven van Casio in de pop-upstore. 'Het gaat om de beleving. Dat kan niet in een retailer.' Beeld Schuim

G-Shock, absolute toughness. G-style. Master of G. Ik vind, de man die dat allemaal heeft verzonnen, verdient met kerst een bos bloemen.

Het gaat over horloges trouwens. Watches for tough professionals, om precies te zijn.

Ik twijfel waar ik dieper van onder de indruk ben: absolute toughness of master of G. Die laatste, toch, maar het is met banddikte verschil.
Niet dat ik een horloge draag verder. Als kind, ja, zo'n Quartz. Als je dan op een knopje drukte, had je een stopwatch. Dat was wat.

Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

De marketingmanager heet ons welkom. Er is nog veel meer G, kom ik achter. De G-Style en G-basic en ook de G-Steel, die van metaal is en daarom zo heet. G-Shock wil meer focus op het premium segment, dus zijn er nu de luxere modellen Mr-G en MT-G, en dat is de reden dat wij hier zijn, en ook omdat het bedrijf een pop-upstore in de Kalverstraat heeft geopend, de komende drie weken.

Maar eerst gaan we lunchen in de stijl van de drie pijlers van G-Shock: aarde, lucht en zee. Het buffet is inderdaad opgebouwd als een eilandengroep.

Na afloop vertelt de marketingmanager verder, over die absolute toughness. Je kunt zo'n horloge tegen de muur gooien en dan nog gaat hij niet stuk.

Daar zit een verhaal achter. Toen Mr. Ibe, de grote man van G-Shock, een jongetje was, kreeg hij een horloge van zijn ouders. Die viel op de grond, en was stuk. De jonge Mr. Ibe was daar heel verdrietig over, vooral omdat het horloge een cadeautje van zijn ouders was.

Dit nooit meer, dacht hij, en hij ontwikkelde een horloge dat niet stuk kan. Als test liet hij het van de eerste etage vallen, en daarna van de tweede, enzovoorts. Het kostte wat testmodellen, maar uiteindelijk was daar: G-Shock.

Hij is ook waterdicht.

Dan komt de salesmanager. Zelf kan hij nooit kiezen en hij vraagt of er nog meer mensen zijn met twee horloge's om.

Omdat seeing, believing is, gaan de nieuwe modellen rond. Robuuste jongens. Met veel knopjes ook en schermpjes. Die zijn voor diepte, druk, richting, temperatuur en wat niet; een horloge kortom waar een fikse handleiding bij zit.

De band eromheen is van koolstofvezel en dat is twintig keer sterker dan rubber. De horloges worden getest onder drijfijs. Zeker het model Hammertone, dat is bijna een kunstwerk. En MT-G staat voor metal twisted. Het uurwerk zweeft er gewoon in.

Zijn er vragen?

Wat: opening pop-upstore G-Shock
Waar: Kalverstraat
Wie: Bastiaan de Leeuw, Erik Velthoven en een clubje styleverslaggevers
Wanneer: dinsdag 14 juni, 13.00 uur tot 16.00 uur
Drank en spijs ***
Sfeer **
Hans heeft een mobieltje.

Masafumi Asada, Sachiko Lange en Satoshi Tanida (vlnr) van Casio Europa. Beeld Schuim
Chef-kok Claartje Lindhout verzorgde de lunch. 'Teleurstellend hè, dat ik geen koksmuts op heb.' Beeld Schuim
Ruben Visser 't Hooft (The state of mind), Nigel van den Horst (Chef met lef), Christoffel Mesman (The state of mind) en Lenn Poetiray (Mannenstyle) (vlnr). Beeld Schuim
De hiphop- en lifestylebloggers: Dave Gans (Puna) en Guno van Sauers en Steven Kuijs van Sprhuman (vlnr). Beeld Schuim
Illusionist Marc Woods weet precies welke van de zes modellen van G-Shock iemands voorkeur heeft, en ook kaarttrucs. Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden