Waarom zette NS bij de grote treinstoring geen bussen in?

Toen de treinen rond Amsterdam dinsdagavond pas na twee uur met horten en stoten op gang kwamen, was het een veel gehoorde vraag op de perrons en de sociale media: worden er nog bussen ingezet?

Reizigers krijgen op CS¿informatie over de storing. Beeld anp

Zo'n 70.000 reizigers werden dinsdag getroffen door een urenlange sein- en wisselstoring rond Amsterdam. Iedereen kwam uiteindelijk thuis, maar de NS zette geen bussen in.

Strikt genomen is de NS daartoe wel verplicht. In de concessie die de spoorvervoerder is aangegaan voor de jaren tot 2025 staat zelfs dat de NS binnen 60 minuten voor vervangend vervoer moet zorgen. In de spits moet de NS het alternatieve vervoer na 75 minuten op peil hebben.

Maar op Amsterdam Centraal is dat geen doen, legde een NS-woordvoerder dinsdagavond uit op het station.

Met de treinen die toen mondjesmaat weer gingen rijden vertrokken per trein zo'n duizend reizigers. Voor zo veel passagiers zijn twintig bussen nodig. Het aantal bussen dat nodig is loopt daarom snel op en zo veel touringcars zijn zeker in de zomer niet zomaar voorhanden.

In totaal zagen op de Amsterdamse stations 52.000 reizigers dinsdagavond hun treinreis in het water vallen. Dat zijn er ongeveer 13.000 per uur, rekent de woordvoerder voor. "Een bus heeft een capaciteit van 54 passagiers. Per uur zouden we dus 240 bussen nodig hebben voor heel Amsterdam."

Noord/Zuidlijn
Daar komt bij dat rond CS nauwelijks ruimte is voor zo veel bussen. De NS kan alleen twee calamiteitenhaltes voor het Barbizon Hotel gebruiken. Met de gemeente en het GVB is de NS in gesprek om voortaan de vier calamiteitenhaltes van de Noord/Zuidlijn te mogen gebruiken.

Twee calamiteitenhaltes kunnen twintig bussen per uur verwerken, rekent de woordvoerder verder. Dan gaat het dus om ruim duizend reizigers per uur - veel te weinig.

Vervangend busvervoer is dus op de grote Amsterdamse stations bijna nooit een optie. Misschien bij een storing op één enkel station, maar dan is het volgens de NS bijna in alle gevallen logischer om reizigers met hun treinkaartje door GVB-bussen en metro's naar andere stations te laten vervoeren om daar een trein te pakken. Of vervangend busvervoer, als daar meer ruimte is.

De NS beroept zich daarom op een andere bepaling uit de concessie. De afspraken om bussen in te zetten bij storingen gelden alleen 'voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is'.

ProRail doet momenteel onderzoek naar de sein- en wisselstoring.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden