Plus

Waarom niet één deelfietsennetwerk in Amsterdam?

Verschillende aanbieders van deelfietsen staan in de startblokken. Rond de Zuidas verschijnt de Hello Bike en vanuit de winkels van het Zwarte Fietsenplan komt de HelloVelo. Waarom niet één Amsterdams deelfietsennetwerk, rond de OV-fiets bijvoorbeeld?

De stad zoekt oplossingen voor de overvloed aan fietsen Beeld anp

Gisteren tekende Zuidasbelangenvereniging Hello Zuidas een overeenkomst voor vijfhonderd deelfietsen. De Hello Bike krijgt volgend jaar uitgiftepunten op het Mahlerplein, het Gelderlandplein, bij de VU en bij de RAI en het is de bedoeling dat het er snel meer worden.

Ook deelfietsaanbieder HelloVelo wil zich begin 2017 vanuit Amsterdam over heel Nederland verspreiden. Om precies te zijn: via openbare fietsenstallingen en stallingen van bedrijven, hotels, ziekenhuizen en bedrijfsverzamelgebouwen.

De deelfietsen worden neergezet door lokale fietswinkels. In Amsterdam nemen de zeventien winkels van het Zwarte Fietsenplan die rol op zich.

En dan is er nog de Urbee, een elektrische deelfiets. Daarvan moeten er de komende jaren vijftienhonderd een plek vinden in fietsenstallingen, van bedrijfsverzamelgebouwen bijvoorbeeld.

Overvloed aan fietsen
Behalve exploitant The Bikevertising Company hadden zich voor de deelfietsen van de Zuidas nog tien gegadigden gemeld. Daarbij was ook Volkswagenimporteur Pon, die als eigenaar van fietsfabriek Gazelle en deelauto Greenwheels alles in huis heeft om deelfietsen te runnen.

Vanwaar opeens al die nieuwe aanbieders? De stad zoekt oplossingen voor de overvloed aan fietsen die immense investeringen in fietsenstallingen vergt. Maar vooral: de techniek is er klaar voor.

De Hello Bike en de HelloVelo kunnen zonder de dockingstations zoals die in Parijs nodig zijn voor de succesvolle deelfiets Vélib. Dat is dure infrastructuur, die veel ruimte inneemt op straat. In plaats daarvan hebben Hello Bike, HelloVelo en Urbee slimme sloten die zich openen na betaling via een app.

Ruimte is schaars
Voor de stad maakt dat een groot verschil. Ruimte is schaars, dus ellenlange opstelrekken voor deelfietsen zijn geen optie, legt wethouder Pieter Litjens (Verkeer) uit. Litjens is enthousiast over de Hello Bike als bijdrage aan de bereikbaarheid van de Zuidas. En misschien daarbuiten, zoals de ambitie is van The Bikevertising Company. "Ik hoop dat dit groter gaat worden."

Maar daarmee is niet gezegd dat de stad wil aansturen op één deelfietsennetwerk dat heel de stad omspant. Of Amsterdam één deelfiets krijgt of meer, wil Litjens aan de vrije markt overlaten.

Volgens hem heeft de stad ook geen machtsmiddelen om een deelfietsconcessie voor heel Amsterdam te handhaven, zoals de NS wel kan op zijn eigen stations.

Deelfietsennetwerk
Over de NS gesproken, de populaire OV-fiets -1,9 miljoen ritten in 2015!- wordt op de Zuidas al veel gebruikt, zo veel dat ze vaak op zijn. Hello Zuid­as had ook stilletjes de hoop dat de NS de Zuidas zou gebruiken als testgebied om van de OV-fiets hét Amsterdamse deelfietsennetwerk te maken.

Maar de NS heeft ervoor gekozen de OV-fiets helemaal toe te spitsen op verkeer van en naar de stations. Een woordvoerder: "Wij richten ons volledig op de ov-reiziger."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden