Waarom luisteren mannen naar de foute versierders van RSD?

Wat is de aantrekkingskracht van de omstreden datingcoaches van het Amerikaanse Real Social Dynamics, die uit Amsterdam zijn geweerd met een petitie? De persoonlijk assistent van Julien Blanc vertelt: 'Ik was 21 en had nog nooit met een meisje gepraat.'

Julien Blanc in één van zijn video's, waarin hij mannen leert hoe zij vrouwen moeten versieren. Beeld Youtube
Julien Blanc in één van zijn video's, waarin hij mannen leert hoe zij vrouwen moeten versieren.Beeld Youtube

De wereldwijd bekritiseerde 'versierexperts' van Real Social Dynamics (RSD) komen tóch niet naar Amsterdam. Een evenement in december, waar coach Todd Valentine de leer van RSD zou onderwijzen, is afgelast.

Ingewijden melden dat de lezingen en zogenaamde 'bootcamps,' waarbij de versierders met 'studenten' op pad gaan, zijn geannuleerd omdat het bedrijf wil wachten tot de storm van kritiek gaat liggen. Op de website van RSD is het evenement verwijderd, zonder opgave van reden. In maart 2015 staat een volgend evenement gepland in Amsterdam.

Dat is een overwinning voor de initiatiefnemers van de petitie tegen de komst van de versiercoaches, die binnen een paar dagen meer dan 7.500 keer werd ondertekend. Marjolein Moorman van de PvdA kondige aan raadsvragen te zullen stellen over de komst van RSD.

'Respecteer het als een meisje iets niet wil, zorg dat je goed in je vel zit en wees speels en eerlijk.' Maar ook: 'Behandel haar als vuil, grijp haar bij de keel, manipuleer haar, maak haar afhankelijk, gebruik haar en gooi haar weg.'

Met deze tips leren Julien Blanc en de andere datingcoaches van het Amerikaanse Real Social Dynamics wereldwijd aan mannen hoe zij vrouwen moeten versieren. De cursussen zijn populair: ook op de geplande bijeenkomst in Amsterdam zouden naar verwachting honderden Nederlandse mannen luisteren naar een versierexpert van RSD. Wat biedt Real Social Dynamics de man?

21 en nog nooit gezoend
'Ik was 21 jaar en ik had nog nooit met een meisje gesproken, laat staan gezoend. Ik was bang om een echte vrouw aan te spreken, ik was erg verlegen. Ik durfde zelfs de telefoon niet op te nemen. Dat moest veranderen. Ik wilde mijn sociale angst overwinnen en werd lid van RSD.' Dat zegt Glenn (24), die inmiddels als persoonlijk assistent van Blanc de wereld rondreist. 'Wat we gemeen hebben, is dat we allemaal beter willen worden met vrouwen.'

Vrouwenversierclub ­Real Social Dynamics was deze weken wereldwijd het mikpunt van kritiek, na de uitspraken van uithangbord Julien Blanc, die ook opdook in een video waarin is te zien hoe hij in Tokio toevallige passantes bij de nek grijpt en hun hoofd richting zijn kruis duwt. Op sociale media deelde hij een lijst met voorbeelden van vrouwenmishandeling met de tekst: 'Dit is een handleiding voor hoe je ze moet behandelen.' Ook raadde hij mannen aan voor de lol een keer een vrouw te dumpen. 'Het is makkelijker als je haar ziet als een object. En vergeet niet: de knapste vrouwen zijn vaak het onzekerst.' Blanc moest diep door het stof en bood in een interview op CNN excuses aan.

Is Real Social Dynamics een boosaardige organisatie van vrouwonvriendelijke types als Blanc, die sociaal gemankeerde mannen voor veel geld bedenkelijke trucs leert om vrouwen het bed in te krijgen?

Niets van waar, betoogt Glenn. 'Wij zijn mannen die ingaan tegen hun angsten en die zich niet langer willen laten tegenhouden door hun emoties.'

Zelfverbetering
Glenn wil niet met zijn achternaam in de krant, omdat hij vreest dat tegenstanders van RSD proberen te achterhalen in welke hotels hij overnacht. 'Dat proberen ze steeds vaker.' Ook Amsterdamse leden willen niet worden genoemd. Glenn heeft zich geërgerd aan de kritiek en wil vertellen hoe het werkelijk toegaat bij wat volgens hem slechts een groep gelijkgestemde mannen is, op zoek naar het verbeteren van zichzelf. 'Wij leren momenten te creëren waardoor de dag van een meisje beter wordt.'

Bij RSD vindt Glenn zijn gelijken: 'Twintigers en dertigers die nog nooit een vriendin hebben gehad, uit een lange relatie komen of mannen die niet de meisjes kunnen krijgen die zij zouden willen.'

De vier pijlers van RSD, zo vertelt Glenn, zijn Doelgerichtheid, ('wees duidelijk in je intentie'), Controle ('over je emoties en je lichaam'), Energie ('laat je gedachtes en woorden ongefilterd stromen'), en Zelfvermaak ('zorg dat te zien is hoeveel plezier je hebt').

Dat klinkt als zin­geving, maar in de marketingtaal van RSD gaat het louter om het in bed krijgen van 'negens en tienen,' oftewel: de knapste vrouwen.

Dat leren de 'coaches' voor veel geld aan de leden. Een lidmaatschap kost 360 dollar per jaar, waarvoor de leden online seminars kunnen bekijken. Voor lezingen moet extra worden betaald: de versierexperts, jonge mannen in casual kleren, vertellen met sterk aangezette zelfspot aan zaaltjes vol mannen hoe 'het meisje' binnengehaald kan worden. Dat gebeurt aan de hand van stiekem gemaakte beelden uit 'het veld', waarop te zien is hoe de beroepsversierders vrouwen aanspreken en verleiden. De studenten, zoals de leden worden genoemd, zitten met blocnotes in de zaal. Tips die kunnen worden genoteerd: 'Gebruik veel het woord 'avontuur', zie jezelf als een soort eik met zijn wortels in de grond, ontspan je ogen en denk niet te veel na.'

Tegen betaling van zo'n tweeduizend dollar per persoon gaan de coaches met een groepje studenten de straat op of de stad in, om de leer persoonlijk te onderrichten. De mannen worden op vrouwen afgestuurd, waarna de coaches hun pogingen analyseren en feedback geven.

Microkalibratie
Glenn: 'Zo leren we dat we aan micro­kalibratie moeten doen: we kijken heel goed hoe het meisje rea­geert. We leren dat onze stem aan het eind van een zin niet omhoog moet gaan, maar juist naar beneden. Als je ziet dat een meisje zich comfortabel voelt, gaan we dichterbij staan. Als je iets zegt waar het meisje van schrikt, komen we snel met een 'uiting van empathie' en veranderen we het onderwerp. Zo wordt de aantrekkingskracht opgebouwd.'

De leden vormen kleine clubjes, die samen uitgaan om elkaar te helpen bij het ontwikkelen van hun 'vaardigheden', zoals dat in het jargon van RSD wordt genoemd. Ook in Amsterdam gaan de leden regelmatig met elkaar op pad. Alcohol wordt dan nauwelijks gedronken.

Volgens Glenn zijn de verguisde uitspraken van Blanc uit hun verband getrokken: 'Het is gewoon marketing, erop gericht om mannen te bereiken. Vanuit de leiding van het bedrijf krijgen we ook te horen dat we ons bewust moeten zijn van de impact, maar dat we vooral moeten doorgaan met wat we doen.'

Todd Valentie tijdens een van zijn seminars. Beeld YouTube
Todd Valentie tijdens een van zijn seminars.Beeld YouTube
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden