Plus

Waarom komen al die wereldsterren naar AIDS2018?

Vele internationale bekendheden zijn deze week in Amsterdam voor de internationale conferentie AIDS2018. Waarom slaagt juist deze ziekte erin zoveel sterren aan zich te binden?

Prins Harry (foto) Conchita Wurst, Charlize Theron, Bill Clinton, Mabel, en Elton John ­komen naar Amsterdam voor een internationaal aidscongres Beeld Wireimage

Prins Harry is er. En Bill Clinton. En Elton John, Charlize Theron, Conchita Wurst en prinses Mabel. Allemaal komen ze naar Amsterdam voor de grootste internationale aidsconferentie ter wereld.

Een week lang staat de stad in het teken van het bestrijden van de ziekte aids en het hiv-virus en dat is goed nieuws voor de sterrenspotters en rodeloperfotografen.

Meer dan andere ziektes heeft aids zich altijd mogen verheugen in grote belangstelling van celebrity's. Dat is niet toevallig, zegt Leo Schenk, hoofdredacteur van Hello Gorgeous, een blad over het leven met hiv.

"Toen aids opkwam in de jaren tachtig reageerden overheden heel huiverig, zij trokken zich terug. De ziekte werd geassocieerd met de gayscene, drugs­gebruikers, onveilige seks. Dat was een combinatie die men eng vond, zeker in de Verenigde Staten. Daarom waren ambassadeurs nodig om geld voor medisch onderzoek te werven. Celebrity's namen die rol op zich omdat zij vaak persoonlijke ervaringen hadden met aids en niets te maken wilden hebben met het conservatisme van politici uit die tijd."

Verpletterend
"Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, en de eerste indruk van deze ziekte was verpletterend," zegt Fred Verdult, oprichter van Volle Maan Communicatie. Verdult is sinds zijn 29ste hiv-positief en organiseert met zijn bureau veel campagnes om het bewustzijn rond aids en hiv te vergroten.

"Het was meteen heel zichtbaar wat deze ziekte deed met veelal jonge homoseksuele jongens. Ze vielen af, kregen ingevallen wangen en stierven. Het is cynisch om te zeggen, maar daarmee was de ziekte mediagenieker dan bijvoorbeeld psychische aandoeningen."

Culturele elite
Kunstenaar Keith Haring, Queenvoorman Freddie Mercury en in Nederland zanger René Klijn gaven aids een gezicht, maar ook het bezoek van prinses Diana aan een ziekenhuis waar patiënten met aids lagen zorgde ervoor dat de ziekte veel aandacht kreeg.

"Daardoor ontstond het Matteüseffect: doordat bekende mensen zich verbonden aan de ziekte waren andere bereid dat ook te doen," zegt Theo Schuyt, hoogleraar filantropische studies aan de VU. "Dat zie je ook nu nog: als Bill Clinton naar Amsterdam komt, dan willen andere bekendheden ook komen."

Ambassadeurs zijn van levensbelang voor goede doelen, zegt Schuyt. "Er zijn honderden goede doelen die elkaar allemaal beconcurreren om aandacht en, uiteindelijk, geld. Een goede, betrouwbare ambassadeur genereert aandacht maar werkt ook als een certificaat van vertrouwen. Het Aidsfonds is daar altijd goed in geweest, omdat zo veel mensen uit de culturele elite er mee te maken hadden en zich wilden inzetten voor het bestrijden van aids en hiv."

Taboe
Ondanks alle inzet van bekende mensen rust er nog steeds een taboe op de ziekte. "Acteur Hans Kesting en advocaat Oscar Hammerstein zijn de enige BN'ers die er openlijk voor uitkomen dat ze hiv-positief zijn. Het zijn er vast en zeker meer," denkt Verdult.

"Homo's die hiv-positief zijn moeten twee keer uit de kast komen. Maar ook hiv-positieve heteromannen vinden het moeilijk om er publiekelijk voor uit te komen dat ze leven met hiv," zegt Schenk. "Daarom moeten we echt af van het stigma dat nog steeds op aids en hiv rust. Een week zoals in Amsterdam helpt daarbij."

Het klinkt cynisch dat ziektes voor het werven van fondsen elkaar beconcurreren op basis van hoe mediageniek ze zijn en hoeveel bekende ambassadeurs ze hebben.

Tegelijkertijd ligt er vanuit marketingoogpunt een uitdaging, erkent Verdult van Volle Maan Communicatie. Hij kijkt met bewondering naar hoeveel aandacht de ziekte ALS nu krijgt. "Een perfect voorbeeld van hoe je een heel ernstige maar tamelijk onbekende ziekte onder de aandacht kunt brengen."

Ook Schuyt noemt de marketingcampagne rond ALS indrukwekkend. "Als het lukt om koningin Máxima door de Amsterdamse grachten te laten zwemmen om geld op te halen voor een ziekte, dan doe je vanuit marketingoogpunt iets erg goed."

Wereldwijd congres
Prins Harry, Charlize Theron, Bill Clinton en bijna 20.000 onderzoekers, behandelaars, aidsactivisten en mensen met hiv komen naar het congres AIDS2018 in de RAI. Het Parool doet elke dag verslag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden