Plus

Waarom duurt zoektocht naar topman Air France-KLM zo lang?

Drie maanden al zit Air France-KLM zonder topman. Ook woensdag, op de dag dat het concern halfjaarcijfers presenteert, is er nog geen witte rook. Eerst moet de organisatie op de schop.­

Pieter Elbers (CEO KLM), Frederic Gagey (CFO Air France) en Franck Terner (CEO Air France) Beeld ANP

1. Waarom verloopt de zoektocht zo moeizaam?
Ze zijn er nu ook in de hoogste echelons in Frankrijk van doordrongen dat de topfunctie van Air France-KLM niet een erebaantje is waarmee een topman uit een ander bedrijf zijn loopbaan kan afsluiten. Iedere Franse carrièrejager weet op welke guillotine hij het hoofd legt: eentje die in drie jaar al drie keer is gevallen.

Andersom heeft het concern nu behoefte aan iemand die ook echt iets kan, niet aan de zoveelste Fransman met vriendjes in de politiek die op de zaak past terwijl ondergeschikten de kastanjes uit het vuur halen. Er is behoefte aan een doorwrochte kenner van de mondiale luchtvaart, een doorgewinterde multinationalleider, een pseudopoliticus en diplomaat - die de Franse en Nederlandse tegenpolen bij elkaar kan houden - die ook een houwdegen is.

2. Wat houdt de boel nu op?
Belangrijker nog dan een nieuwe topman is een nieuwe opzet van de bedrijfsleiding. Eindelijk hebben alle (Franse) betrokken bij Air France-KLM door dat het anders moet, nadat het concern in juni tot twee keer toe op de oude voet kandidaten had voorgedragen die zowel door grootaandeelhouders (Delta Air Lines voorop) als de Franse regering werden afgeschoten.

Het luchtvaartconcern is nu eerst een nieuwe toporganisatie aan het boetseren en neemt daar tot medio september de tijd voor. Het benoemen van één - misschien wel meer - nieuwe toplui wordt daar een uitvloeisel van.

De nieuwe concerntop zal vanwege de Franse wet geen totale renovatie worden waarbij de commissarissen, zoals in Nederland gebruikelijk, alleen toezicht houden en bestuurders de leiding hebben.

Wel zal vooral het uitvoerende bestuur veel duidelijker worden gestroomlijnd, met een topman die op betrekkelijke afstand staat van het concern, gesecondeerd door een operationele en financiële man en twee zelfstandige bestuurders voor KLM Groep en het Air France-universum.

Dat bevrijdt de concerntop van de alledaagse problemen en van de noodzaak de vakbondsmacht bij Air France te breken. Wie bij dat onderdeel de leiding krijgt, is cruciaal. Of dat de huidige topman Franck Terner is, is de vraag. Die kreeg ook onder de gevallen topman Janaillac het stuurloze schip niet op koers.

3. Wat betekent dat voor KLM?
Meer zelfstandigheid, minder gedoe om zeggenschap, meer vrijheid en wellicht een nieuwe leider. Het is ligt voor de hand dat KLM-topman Pieter Elbers een cruciale functie krijgt in het concern, dat geen betere luchtvaartman in eigen kring beschikbaar heeft. Of dat de hoogste post wordt, is de vraag - Elbers zou hebben geweigerd - maar een strategische portefeuille zou het minste zijn.

4. Is er haast?
Veel langer kan het concern niet wachten. Door de jarenlange impasse bij Air France, waar saneringen en investeringen onmogelijk worden gemaakt door de vakbonden, gaat het concern steeds verder achterlopen bij de concurrentie.

Easyjet en Ryanair zetten de toon in Europa, Golfmaatschappijen als Emirates en Europese rivalen Lufthansa Groep en IAG (British Airways, Iberia, Vueling) maken sprongen vooruit. Prijsvechters naar de VS als Norwegian komen eraan. Air France-KLM staat al op achterstand.

Lees ook: Groeistop Schiphol raakt KLM

335

Twaalf actiedagen van Franse piloten kostten het concern afgelopen halfjaar 335 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden