Plus

Waarom de avocado zo populair is

Op een toastje, in een salade of gewoon zo uit de schil: de avocado is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse menu. Hoe bereikte de frisgroene vrucht zijn sterrenstatus?

Anneke Ammerlaan: 'Als je honger hebt, prop je hem zo in je mond' Beeld Shutterstock

'Ik kan niet eens beschrijven hoe blij ik me voel met zoveel avocado-fijnheid op tafel," schrijft YouTuber Claire Simon (54.000 volgers) onder haar Instagram­foto van 21 maart jongstleden, waarop ze haar vork en mes in een zorgvuldig gedecoreerd avocadoroosje zet.

Plaats delict: The Avocado Show in De Pijp, sinds begin 2017 het eerste restaurant in Europa dat niets anders dan avocado­gerechten serveert, die als ware kunstwerkjes met eetbare bloemen en humus worden opgediend en vooral gefotografeerd.

De opening van het monorestaurant is niet toevallig. Uit cijfers die Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) maandag publiceert, blijkt dat Nederland in 2016 voor een recordbedrag van 433 miljoen euro aan avocado's importeerde. Dat maakt ons land na de Verenigde Staten de grootste avocado-importeur ter wereld.

Had to share. I mean... #iminlovewiththecado

5,706 Likes, 96 Comments - ★ Claire Lucia Simon ★ (@clairelucia) on Instagram: "Had to share. I mean... #iminlovewiththecado"

Nuance: Nederland is vooral een doorvoerland. Een groot deel (79 procent) gaat verder Europa in naar Duitsland, Zweden en Denemarken. Nederlanders aten in 2016 39 miljoen kilo avocado's. In 2008 was dat nog 10 miljoen.

Uitzonderingspositie
De toename is enigszins te verklaren door de voordelige eigenschappen van de vrucht, stelt VU-hoogleraar en gezondheidswetenschapper Jaap Seidell. "De avocado is vetrijk en vult goed. Het is een fruitsoort die je als groente kunt eten, terwijl veel ander groente en fruit vetarm is. Dat geeft hem een uitzonderingspositie. Je kan ook een berg sla eten, maar dat vult niet."

Maar dat de vrucht zo'n sterrenstatus vergaarde komt niet alleen door zijn fijne eigenschappen, zegt culinair trendwatcher Anneke Ammerlaan. "De avocado is helemaal niet nieuw: hij lag in de jaren tachtig al in de schappen van Albert Heijn. Het verschil is dat er toen maar één advertentie was waar iedereen wild van werd. Nu verspreiden voedseltrends zich op veel grotere schaal via sociale media. Zijn groene, frisse uiterlijk maakt de avocado Instagramwaardig."

Zo kon het dat voedselstyliste Colette Dike (@fooddeco) roem vergaarde met haar Instagramfoto's van avocadogerechten. Ze schreef er vorig jaar zelfs het boek Avocado over, met dertig recepten waarin de vrucht de hoofdrol speelt. En ze is niet de enige: wie op '#avocado' zoekt, ziet de vrucht op blogs, vrouwensites en sociale media voorbijkomen.

Eentje per maand

In 2016 aten Nederlanders zo’n 39 miljoen kilo avocado’s. Bij een gemiddelde avocado uit de supermarktschappen (225 gram) komt dat neer op neer op 10,1 avocado’s per persoon per jaar.

Eggplant Friday - with Hummus and Avocado! Happy weekend ! #vegan #friday #friyay #night

2,457 Likes, 45 Comments - F O O D D E C O (@fooddeco) on Instagram: "Eggplant Friday - with Hummus and Avocado! Happy weekend ! #vegan #friday #friyay #night"

Toch is de opkomst van de avocado bovenal te danken aan iets anders dan veranderende dieetwensen en perfecte Instagramplaatjes, stelt Ammerlaan. "Mensen zijn in deze onveilige tijden op zoek naar comfortabel voedsel, en dat is de zachte avocado. Als je honger hebt, prop je hem zonder schuldgevoel zo in je mond."

808 liter water
Paradoxaal genoeg heeft die veiligheid ook een keerzijde. Avocado's hebben veel meer water nodig dan andere fruitsoorten, zegt Questionmark, een bureau dat onafhankelijk onderzoek doet naar de duurzaamheid van consumentenproducten. In Chili, waarvandaan Nederland in 2016 na Peru het meest importeerde, behoeft de productie van een kilo avocado's 808 liter water. Ter vergelijking: voor een kilo Nederlandse appels is ongeveer twee liter water nodig.

Camposol, de op een na grootste exporteur van avocado's in Peru, wordt in een onderzoeksrapport van kenniscentrum Somo uit 2011 in verband gebracht met discriminatie van zwangere vrouwen, onbetaald overwerken en minimumlonen. Het resultaat van de in 2015 afgesloten cao is nog onduidelijk, zegt Questionmark.

Volgens eigenaar Ron Simpson heeft The Avocado Show de productie niet in de hand. "Niet voor niets heet ons restaurant een Show, de gasten willen geïnspireerd worden. Maar dat gaat niet ten koste van de lokale bevolking en het milieu. In het restaurant wordt niks weggegooid. Als er een stukje over is, gaat het in de guacamole."

Simpson hecht veel waarde aan sociaal verantwoordelijk ondernemen. Hij wijst erop dat avocado's per boot worden verscheept, het minst CO2-belastende vervoersmiddel.

Rijpingsproces onder controle
De avocadoroosjes en -burgers vereisen precisiewerk. Alleen de meest verse avocado is daarom geschikt, zegt Simpson. "Om het restaurant het hele jaar door van verse aanvoer te voorzien, werken we samen met importeur Nature's Pride, die de seizoensgebonden avocado's uit verschillende landen importeert. In Nederland worden ze in speciale cellen eetrijp gemaakt."

Die eetrijpe variant duikt ook steeds vaker in de supermarkten op. "Het onberekenbare rijpingsproces bezorgde de avocado eerder nog een slechte reputatie," zegt gezondheidswetenschapper Seidell. "Nu ook die barrière verdwijnt, weerhoudt niets de consument ervan de avocado te kopen."

Hij ziet geen reden om massaal over te stappen op alternatieven als zonnebloempitten of noten; dat verschuift het probleem. "We zijn met te veel op aarde om die enorme druk van de consumentenmarkt op één product aan te kunnen."

Lees ook: Waarom is iedereen dol op avocado's? en: Een restaurant met uitsluitend avocadogerechten? Wirklich?

Van avocadomania naar avocadomoeheid?

Gojibessen en chiazaadjes liggen inmiddels ook in de supermarkt en kunnen daarmee hun hippe imago verliezen. De avocado is volgens trendwatcher Ammerlaan hoe dan ook een blijvertje: "De avocado is al lang bij ons en gaat ook niet meer weg. Wel zal de hype afzwakken. Mensen zullen denken: 'Nu even geen avocado.'"

"Ander comfortabel, smeerbaar voedsel doet zijn intrede, zoals 'echte' mayonaise, hummus met zachtere bonen en baba ganoush. Wat fruit betreft heeft de ronde cherimoya potentie: een vrucht met een zachte, zoete smaak."

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden