Plus PS

Waar komen die extravagante kinderpartijtjes vandaan?

De bar mitswa van Noah (14) waar Drake optrad, zal niemand zijn ontgaan. Maar er zijn ook meisjes die op hun derde een paard krijgen en op hun achtste een Hawaïfeest in een afgehuurd Zuiderbad. Nuchter Nederland? 'Alles kan!'

Noah (14): 'Voor de kinderen was er een snoepkamer met een popcorn- en suikerspinmachine' Beeld Ted Struwer

Noah (14) was de bar mitswa-gerechtigde leeftijd al voorbij. Bar mitswa is de godsdienstige meerderjarigheid van een joodse jongen die wordt gevierd als hij net dertien is geworden.

"Maar," had Sabah Nissan, vader van Noah, ­gezegd: "Als je geduld hebt, krijg je een groter feest." ­Geduld had hij en groots werd het. Het Amstel ­Hotel werd afgehuurd en naast Drake kwamen ook acteur ­Jamie Foxx, dj's Sunnery James en Ryan Marciano, model Doutzen Kroes en rapper Lange Frans.

Noah vertelt: "Er waren een buffet en gratis drank. Voor de kinderen was er een snoepkamer met een popcorn- en suikerspinmachine. Er was een photobooth en een photowall bij de rode loper en ik mocht met vijf vrienden in de suite van het hotel blijven slapen."

Zo'n groot feest had ook hij niet verwacht. De nasleep die het had al evenmin. De Canadese rapper Drake had net zijn concerten van dat weekend in de Ziggo Dome afgezegd. "Dat was een beetje onhandig," zegt moeder Gwen Goldwasser.

"Het is niet zo dat Drake het concert heeft afgelast voor dit feest. Dat is - ook voor ons - niet te betalen. Hij is een kennis van Noahs vader, mijn ex-man. Het concert was om productionele redenen uitgesteld, maar dat is niet echt duidelijk gecommuniceerd door Ziggo dus daar ontstond een hoop commotie over."

Vrienden of niet, het feest mocht wat kosten. Hoeveel precies, dat wil niemand zeggen. Goldwasser: "Je moet het zo zien: voor zijn vader is dit ook zakelijk. Hij zit in dat wereldje, is eigenaar van het Apollo Museumhotel, organiseert het Pacha Festival, had een club in Miami. Dan is het handig om te laten zien wat je kunt neerzetten. Het was natuurlijk ook een beetje zijn feestje."

De joodse Sabah Nissan vluchtte eind jaren zeventig uit Bagdad, uit angst voor het regime van Saddam Hoessein, en bouwde hier met zijn broer Salman een bedrijf op met onder meer Teasers en het Museumhotel.

Onomstreden is hij niet. Meer dan tien jaar zag de gemeente de broers als stromannen van criminelen. Pas in 2007 wisten ze de gemeente ervan te overtuigen dat hun zaken bonafide en transparant waren.

Goldwasser: "Hij kwam hier met niets en heeft zich omhoog gewerkt. Daar is hij trots op en dat wil hij laten zien. Ik ben Amerikaans, dus ik hou ook wel van groots. Nu is dit wel extreem groot, maar ja, zo'n bar mitswa doe je ook maar een keer. Zijn broer kreeg ook zo'n feest, maar dat kwam niet in de media, dat komt nu echt door Drake. ­Nederland is niet klaar voor dit soort dingen."

Hella Huizinga, oprichter van My Greatest Party, het (kinder)evenementenbureau dat het feest van Nissan ­organiseerde, herkent dat cultuurverschil. "Ik heb meegewerkt met Ilvy Njiokiktjien, die een fotoreeks maakte over hoe Nederlanders hun verjaardag vieren. Dat is toch vaak in een kringetje met een stukje taart. Onze klanten, die (deels) uit het buitenland komen, pakken veel meer uit."

Irene de Kom-Avogadri, eigenaar van The Class Company, ziet dat verschil heel goed tussen haar Italiaanse en Nederlandse familie. "In Italië staat alles in het teken van je kinderen, dus als je kind een jaar wordt of wordt ­gedoopt, moet dat groots worden gevierd. Daar zit ook trots bij: we hebben net het feestje van het ene neefje gehad, dan gaan wij nog een stapje verder om te laten zien dat wij dat nog beter kunnen."

Paard cadeau
Toch is volgens de partyplanners ook in nuchter Nederland een kentering gaande. Huizinga: "Door sociale media zijn andere culturen zichtbaar. Men ziet hoe anderen het vieren en denkt: dat wil ik ook! Sinds ik in 2009 ben begonnen, zijn we elk jaar verdubbeld. We doen nu jaarlijks zeker 250 kinderevents, van klein tot heel groot."

De Kom-Avogadri: "Nederland durft steeds meer, nog steeds niet op het Amerikaanse niveau, maar er zijn wel uitschieters. Dan heb ik het over meisjes die twee of drie worden, waar complete landhuizen voor worden afgehuurd en die paarden cadeau krijgen van hun tante. Die verzoeken krijgen we zo'n vier à vijf keer per jaar."

Zo'n 10.000 euro uitgeven aan een feestje is volgens de partyplanners niet ongebruikelijk. "Wat bij ons wordt aangevraagd, zijn de wat extravagantere feestjes. Het gros van Nederland zal mij niet inhuren."

Hella Huizinga: 'Men ziet hoe anderen het vieren en denkt: dat wil ik ook!' Beeld Ted Struwer

Volgens Huizinga is niets te gek: "We hebben ooit het ­hele Zuiderbad afgehuurd voor een Hawaïfeest voor een meisje van acht. De kinderen werden met tuktuks naar het zwembad gebracht, ze kregen een cocktailworkshop en het hele zwembad lag vol opblaasspullen."

"Op dit moment zijn vooral de eerste verjaardag en de sweetsixteenparties erg in trek. Laatst hebben we een jacht afgehuurd voor een sweet sixteen, waarbij vuurspuwers de honderd gasten bij de deur verwelkomden en Yellow Claw, Manuel Broekman en Geza Weisz kwamen optreden. Alles kan!"

Gemengde gevoelens
Dat is wel een grote stap vanaf de slagroomtaart in een kringetje in een kamer met slingers, zou je denken. Hoe is dat doe-maar-normaal-Nederland dan toch verzeild ­geraakt in die extravagante trend?

Volgens trendonderzoeker Hilde Roothart van Trendslator ligt dat in beginsel bij de toegenomen inkomensverschillen die met de crisis rond 2008/2009 zijn ontstaan.

"Vermogens zijn gegroeid, inkomens niet. Die tegenstellingen trekken verder de maatschappij in. Enerzijds is er een tendens van een groep die zich tegen de consumptiemaatschappij keert, die gezond, bewust en duurzaam wil leven. En er is de groep die helemaal geen problemen heeft met materialisme. Ik noem het ook wel Trumpisme: als je het goed gedaan hebt in het leven, mag je dat laten zien."

Is zo'n extravagant feest nou wel goed voor een kind? "Ik zou niet zeggen dat het schadelijk is," zegt orthopedagoog Andaye Steijlen. "Het is wel de vraag of deze kinderen inzien wat de waarde van geld is. Maar die bewustwording ligt meer in de opvoeding, de normen en waarden die ­ouders hun kind willen meegeven, dan in dat ene feestje."

Het examenfeest van Melody Raymann, dochter van ­comedian Jörgen Raymann, werd wereldwijd uitgezonden door MTV, een groot deel werd gesponsord. "Mijn ouders hebben altijd gezegd: 'Luister, wij hebben gewoon heel veel geluk gehad. Neem het allemaal niet voor lief.'"

Ze kijkt met gemengde gevoelens op het feest terug: "The Class Company was benaderd door MTV's Super sweet world class om een feest te organiseren in Amsterdam. Ze zochten iemand die goed Engels sprak en toen kwamen ze bij mij. Ik vond het leuk dat ik een Notenkrakerballetfeest mocht geven, maar ik had niet lang genoeg stilgestaan bij de consequenties. De voorbereiding van het feest was grotendeels gescript. Ik herkende mezelf totaal niet in de uitzending, maar dat was wel de persoon waar mensen op ­sociale media op reageerden."

Ook Noah krijgt het nodige over zich heen. "Ik snap wel dat mensen het over the top vinden. Maar als ik het geld had, zou ik het ook voor mijn kinderen doen. En ik vind die aandacht van de nasleep leuk, ik hou ervan om anders te zijn dan de rest."

Nannies en limousines

Wat mag dat nou kosten, zo'n feestje? Hella Huizinga van My ­Greatest Party zet wat voorbeelden op een rij.

€1000
- Themafeest thuis
- Gedecoreerde taart
- 2 nannies
- snoeptafel

€10.000
- Topmodelparty
- Locatie als het Park Hotel
- Visagist
- Stylist
- Catwalkworkshop van een professional uit New York.

€50.000
- Barbiefeest
- Vanaf 100 gasten
- Vijfsterrenhotel, met overnachting in suite
- Roze limousines
- Totale catering

€100.000
"Dat is echt heel veel geld hè, dan is de sky the limit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden