Waar je ook kijkt, overal staan fietsen

Winkelpubliek moet slalommen tussen de gestalde fietsen bij de Bijenkorf. Je moet hier parkeervakken maken, adviseert de Fietsersbond. Foto Klaas Fopma

AMSTERDAM - We fietsen nu meer dan we autorijden in de stad. Mooi. Maar nou je fiets nog stallen. Dini Jonkhart arriveert vanuit het oosten bij het Centraal Station. Na enig zoeken plant ze haar fiets tussen andere aan de brug. ''Het is maar voor een paar uur. Ik neem het risico. Er staan er zoveel. Maar het is elke keer weer een gok of-ie er nog staat.''

De fietsflat is voor haar niet handig, zegt ze: ze moet bus 173 naar Landsmeer hebben, ook aan de oostkant. ''Het is heel dubbel. Aan de ene kant zeggen ze: 'Pak de fiets', maar aan de andere kant jagen ze je weg doordat er nergens plek is voor je fiets.''

Rolf van Toorn loopt langs de overvolle fietsrekken aan de oostkant. Nergens plek. Boven de brugleuning hangt een bord dat fietsen hier vanaf 23 november worden verwijderd. Hij aarzelt. ''Ik kom uit Oost en moet dagelijks naar het station. Ik zal hem meer richting stad moeten zetten en eerder van huis moeten weggaan. Dit is heel fietsonvriendelijk. Mensen komen van alle kanten hierheen fietsen. Laten ze voor meer plekken zorgen. Trouwens, zo erg is het toch niet als er fietsen aan brugleuningen staan?''

Wie vanaf de westkant komt, lijkt beter af. De fietsflat, die er in 2002 voor een miljoen is neergezet, heeft 2500 plekken. Maar hij blijkt overvol. Een man van rond de vijftig heeft daar wel een oplossing voor. ''Het is uitparkeren en verschuiven,'' zegt hij terwijl hij een gestalde fiets verzet. ''Kijk, dan duw ik mijn fiets zo tussen de andere.''

Bas Bolier wandelt naar het hoogste punt. En warempel daar zijn nog acht plekken vrij. ''Hier is der kans op een plek het grootst. En doordat ik hier altijd sta, vind ik mijn fiets ook meteen terug. Maar soms zijn deze plekken ook bezet en moet ik verder zoeken. Dan fiets ik onder het viaduct door, maar dan mis ik wel mijn trein. Wordt het straks erger, dan pak ik liever de bus.''

De fietspont achter CS - vierhonderd plekken - staat ook bomvol. Een tweede pont - 1100 plekken - meer naar het westen, heeft nog wel plek. Maar dan moet je nog wel een stuk lopen naar de trein, voor de gehaaste passagier geen optie.

In de fietsenstalling van NS - 1,10 per dag - is ook amper plek. ''Het zou hier worden uitgebreid, maar dat gaat vanwege de vertraging van de Noord/Zuidlijn voorlopig niet door. Er is geen vergunning voor afgegeven. De mensen klagen intussen steen en been. Heb je die verrotte rekken gezien? Sommige kunnen echt niet meer gebruikt worden,'' zegt de toezichthouder.

De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer heeft eind vorig jaar geteld: op een werkdag staan rond CS ruim negenduizend fietsen, waarvan 6384 in een rek.

Maar ook elders is het stallen van een fiets een drama. Het fietsbeleid van de gemeente werkt zo goed dat er dit jaar meer mensen op de fiets dan in de auto stappen. Govert de With van de Fietsersbond (vierduizend leden) rijdt een rondje mee door de stad, te beginnen bij de Openbare Bibliotheek. Op het plein staan her en der fietsen. Beneden is een grote fietsenstalling. ''Maar als je even je boeken terug moet brengen, ga je niet helemaal die stalling in.''

De With houdt niet van een plein waar om esthetische redenen geen fietsen mogen staan. ''Wij zijn niet tegen het wegknippen van fietswrakken. Integendeel. Maar de wens een plein leeg te houden, vinden we te ver gaan. Een stad moet praktisch ingericht worden en moet niet alleen mooi voor de foto zijn.''

De reis gaat verder naar het Beursplein. De stalling is vol en de rekken zijn dat eveneens. ''Hier is duidelijk plek voor meer rekken.''

Aan de andere kant van de Bijenkorf staat de Dam vol, vooral op zaterdagmiddag. Mensen die de Bijenkorf in willen, zoeken slalommend hun weg. ''Ik snap dat ze hier geen rekken willen plaatsen. De Dam moet voor de dodenherdenking leeggeruimd kunnen worden. Ze moeten hier parkeervakken maken zoals voor de Albert Heijn in de Jodenbreestraat.''

De tocht gaat verder naar het Spui. ''Hier heb je een voorbeeld waar het goed gaat. Het plein is helemaal leeg. De fietsen staan links aan de nietjes voor het Maagdenhuis. Fietsers gaan echt niet midden op een plein staan als je er genoeg nietjes neerzet. Er mogen er wel wat meer bij.''

Midden op het Koningsplein voor de UB is een driehoekige stoep. Op die stoep staan fietsen. Er staat een groot wit kruis op de doorloop. ''Kijk, keurig vrij. Iedereen begrijpt dat die doorloop vrij moet worden gehouden. Je kunt ook denken aan het maken van een rode loper.''

Bij Pathé De Munt is het rek dichtgemaakt. ''En terecht,'' zegt De With. ''Anders staan de stoepen vol. Maar hier is duidelijk behoefte aan meer parkeervakken. Wat niemand weet, is dat er een gratis Fietspunt is onder de Kalvertoren. Je zou bij de Munt een bord kunnen plaatsen.''

In de negentiende-eeuwse gordel ziet de Fietsersbond graag meer fietsparkeervakken. ''In smalle straten in de Pijp is weinig ruimte voor fietsen. Ook in de Staatsliedenbuurt, de Indische Buurt of in Oud-West moeten autoparkeerplekken worden opgeheven. In één vak passen wel acht tot tien fietsen.''

Ria Hilhorst, beleidsmedewerker fiets bij de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer, erkent dat er een probleem is, zeker bij CS. ''Fietsers willen zo dicht mogelijk bij de ingang stallen, maar er is niet genoeg plek voor iedereen.'' En dan die werkzaamheden. ''Het Stationseiland is een groot werkeiland. Er komt een busplatform, de Noord/
Zuidlijn wordt aangelegd, de stoep ligt open bij de Schreierstoren.''

Het fietsverkeer in de stad is gegroeid. ''Voor het eerst zijn er dit jaar meer fietsverplaatsingen in de stad dan autoverplaatsingen, 38 tegen 37 procent. Twee jaar terug lag dat voor de auto nog op veertig procent.

Ons doel is fietsen te stimuleren. We zullen goed over het stallen van fietsen moeten nadenken. We hebben nu fietsparkeervakken rond het CS en in de Jodenbreestraat, bewaakte stallingen van de NS en Fietspunten in het centrum en bij station WTC en de RAI. Als het wegknippen van fietswrakken ontoereikend is, moeten er misschien meer fietsponten komen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Een fietspont kost tonnen. Een tweede fietsflat nog veel meer. Het is een politieke keuze.'' (HANNELOES PEN)

Amsterdam fietst
- Amsterdammers fietsen dagelijks twee miljoen kilometer.
- Totaal aantal fietsen in Amsterdam: 550.000
- Driekwart van de Amsterdammers boven de twaalf heeft een fiets. Vijftig procent fietst dagelijks.
- 85 procent van de ritten heeft een lengte tussen één en vijf kilometer
- Van alle verplaatsingen in Amsterdam gaat 38 procent per fiets, 37 per auto 37 procent en een kwart per openbaar vervoer.
- De gemiddelde Amsterdamse fietser zit ergens tussen de 25 en 55 jaar, is hoger opgeleid en heeft een hoger inkomen.
- Gemiddeld vallen jaarlijks onder fietsers zeven doden, honderd zwaargewonden en 330 lichtgewonden.
- Er zijn acht gratis bewaakte Fietspuntstallingen met 3250 plekken.
- Er staan gemiddeld tienduizend fietsen bij het Centraal Station. Daar zijn een fietsflat (2500 plekken) en twee ponten (1500 plekken).
- Schatting van het aantal rekken en stallingen in Amsterdam: 250.000 tot 300.000
- In 2007 werd acht procent van de Amsterdamse fietsen gestolen.
- In 2010 moet dit in het kader van de fietsdiefstalpreventie dalen naar zes procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden