Waanzin in de woestijn

NIJMEGEN - Henk Knuiman was vorig jaar de beste Nederlandse motorcoureur in de Dakar Rally. Zaterdag begint in Lissabon de 29ste uitputtingsslag door de Afrikaanse woestijn. Knuiman moet het hoofd koel houden, dat is niet altijd even makkelijk.''Soms krijg je waanbeelden van het rijden en de warmte. Dan denk je dat je een berg ziet, maar dat is helemaal niet zo.''

Vorig jaar dacht hij echt te hallucineren. ''Ik rijd met een waterreservoir in mijn rugzak waardoor ik met een slangetje kan drinken. Op een gegeven moment voelde ik dat iemand me van achteren bij de schouder pakte als ik dronk. Ik dacht: Nou zullen we het meemaken, ik begin echt gek te worden. Een uur later gebeurde het weer, later nog een keer. Toen zag ik wat er aan de hand was. Het slangetje was achter de rand van de tank blijven hangen, daardoor zat er veel meer spanning op.''

Knuiman begint zaterdag voor de vierde keer aan het avontuur, waarin zijn vader hem in 1982 al voorging. Niemand die hem, als directeur van een bedrijf in de technische dienstverlening, dwingt tot zandhappen. Maar die dans op motor is zijn verslaving.

Hij heeft opnieuw 150.000 euro, sponsorgeld bijeen gesprokkeld om te kunnen deelnemen. Knuiman: ''Het wordt elke keer moeilijker dat rond te krijgen. Zeg maar gerust dat het steeds weer schooien is om geld. Het is de lokroep van de woestijn. De rally is niet heel mooi, wel heel apart. Soms zie je uren niets en als je dan stilstaat is het ineens druk. Een vent, een vrouw, een kameel, noem maar op. Net alsof ze uit de grond komen.''

Hij heeft een vrouw en twee kinderen, maar dat hij zich waagt aan de gevaarlijkste rally ter wereld, ziet hij niet. ''Op tv zie je beelden vanuit een helikopter, met allemaal duinen. Ik zie maar één duin als ik op de motor zit. Ik zie ook niet of er dertig meter verderop een afgrond is. Ik heb oogkleppen op, kijk vanaf vijf meter van mijn voorwiel tot vijftig meter verder.''

''Ik ben niet bang. Het kan fout gaan. Vorig jaar heb ik een geit aangereden. Er stak een kudde over, ik remde maar kon de laatste niet ontwijken. Ik had mijn voet naast de motor en door die aanrijding kwam mijn been tegen de machine aan. Ik hoor knoep, knak, dacht dat-ie gebroken was. Het been was verdoofd, maar de pijn was daarna snel weg en ik ben doorgegaan. Die geit heeft het niet overleefd.''

Twee weken rijden, eten, drinken, rusten, dan heb je de bezigheden wel gehad. Knuiman: ''Ik probeer zodra ik in het bivak ben, te gaan liggen. Mezelf verzorgen, rusten, het roadbook voor de volgende dag lezen. Ik ga niet buurten met andere rijders. Dat kan je duur komen te staan, die tijd kun je beter gebruiken om te rusten. Je moet echt veertien dagen de knop omzetten.''

Zelfs de contacten met het thuisfront blijven beperkt tot een minimum. ''Ik kan dan niet aan thuis denken. Als ik ben gefinisht, bel ik meteen, zeg dat alles goed met me is, het gesprek duurt maar dertig seconden, een minuut. De rest leidt alleen maar af. Ik probeer thuis van me af te zetten, anders gaan er gevoelens spelen. Dat kan je niet hebben op de motor, dat je gaat denken. Ja, dat is egoïstisch. Maar topsporters zijn toch allemaal egoïsten?''

De oude motor staat in de gang van zijn bedrijf, het roadbook nog intact op het dashboard. Een stil souvenir aan 2006, waarin Knuiman als twaalfde eindigde. Maar een jaar later vraagt hij zich nog af of hij bij een betere begeleiding van het Yamaha-team misschien bij de beste tien had kunnen rijden. Als hij iets doet, wil hij het goed doen. Hij maalt ook niet om de breuk met Yamaha,prijst zich gelukkig dat hij nu rijdt voor Honda Europe. Hij heeft nu een eigen monteur mee en heeft in december in Marokko voor het eerst getraind, een week gereden op steen en zand, tweeduizend kilometer, is beter voorbereid dan ooit. De weegschaal geeft 81 kilo aan, iets meer dan normaal. ''Ik heb een voorraadje gekweekt. In Dakar ben je vier kilo lichter. De rally vergt het maximale van je lichaam.''





Recordaantal Nederlanders

Aan de 29ste Dakar Rally doet een recordaantal Nederlanders mee. In totaal verschijnen zaterdag in Lissabon 27 Nederlandse motorrijders, vijftien trucks en zeven auto's aan de start.

De grootste Nederlandse kanshebbers zitten bij de vrachtwagens, met drievoudig winnaar Jan de Rooy, zijn zoon Gerard de Rooy en Hans Stacey, vorig jaar winnaar van vijf ritten en tweede in het eindklassement.

Bij de motorrijders maakt Daniël Willemsen, vijfvoudig wereldkampioen zijspancross, zijn solo-debuut als woestijncoureur.

Bij de auto's springt de deelname van Tim Coronel in het oog. De coureur, die met zijn broer Tom het autosportprogamma AutoXperience presenteert, deelt in de woestijn zijn wagen met Gaby Uljee. Zij racet al sinds 1997 en is ook in het dagelijks leven de partner van Tim Coronel.

RTL7 schenkt veel aandacht aan de rally. De zender is met een grote equipe in de woestijn en zendt dagelijks uit (18.00-19.00 uur en 22.25-23.25 uur.

Alle deelnemers konden bij RTL7 zendtijd inkopen: voor elke minuut dat de zender redactionele aandacht (reportages, interviews) besteedt aan een deelnemer, moest een bedrag van ongeveer 1500 euro te worden betaald. De race is ook live te volgen via de site www.dakar.com (GPD)





© Het Parool, 04-01-2007

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden