VVN: Smartphone moet de auto uit

Bellen en appen achter het stuur moet even zwaar worden bestraft als rijden onder invloed en rijden met een absurd hoge snelheid.

BuzzT / Het Parool
Bellen en appen achter het stuur moet even zwaar worden bestraft als rijden onder invloed en rijden. Beeld anp
Bellen en appen achter het stuur moet even zwaar worden bestraft als rijden onder invloed en rijden.Beeld anp

Dat stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN) in een brandbrief aan demissionair minister Blok van Veiligheid en Justitie. Zijn ministerie bereidt een wet voor die roekeloos rijden zwaarder en sneller zal bestraffen.

De belangenorganisatie vraagt Blok haast te maken met de nieuwe wetgeving, zeker nu het gebruik van smartphones in het verkeer sterk in opmars is. "Het aantal verkeersdoden loopt op en volgens onze organisatie is dit te wijten aan het ongebreideld gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname," schrijft VVN in de brief. "Mensen lijken het gevaar er vaak niet van in te zien terwijl het even gevaarlijk is als rijden onder invloed en te hard rijden."

Preventie
''Er wordt hard gewerkt aan preventiebeleid. Wij hebben echter een deugdelijke en effectieve handhaving en wetgeving nodig die helpt om een veilig verkeersgedrag te waarborgen. Weggebruikers hebben niet meer het gevoel dat de politie meekijkt. De pakkans zit bijna op nul,' schrijft VVN in de brief.

Volgens VVN zijn er technische mogelijkheden om het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname vooraf uit te sluiten. "Het gebruik ervan is echter vrijwillig. Een verplichting van het gebruik van deze mogelijkheden kan ertoe leiden dat afleiding ten gevolge van smartphonegebruik 100% wordt voorkomen."

Fiets
Eerder maakten Veilig Verkeer Nederland (VVN), KPN en Axa bekend nog dit jaar het safe lock te presenteren: een slot dat via een applicatie smartphonegebruik op de fiets onmogelijk maakt.

De fietser maakt met die app het slot open, waarna een signaal naar het mobiele netwerk wordt gestuurd waardoor het data- en telefoonverkeer tijdelijk wordt stopzet. Zodra het slot dichtgaat, wordt het telefoon- en dataverkeer weer vrijgegeven.

Jongeren vormen in eerste instantie de doelgroep van het nieuwe slot, dat moet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Een op de vijf fietsongelukken bij kinderen komt door het gebruik van een smartphone. In 2015 raakten, volgens cijfers van VVN, in totaal 441 kinderen gewond door fietsongelukken en kwamen er twaalf om het leven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden