VVD wil mooie winkelpuien weer laten zien

Amsterdamse winkelstraten hebben prachtige puien, maar te veel daarvan zijn onzichtbaar.

De originele gevel met hoge etalages geeft de H&M aan de Dam de nodige allure.Beeld Eva Plevier

Schoenenwinkels, drogisterijketens of toeristenshops hebben de historische winkelgevels vervangen door lompe kunststoffen platen en brede ingangen om maar zo veel mogelijk klanten naar binnen te lokken. Wat de VVD betreft komt daar een einde aan en krijgen Amsterdamse winkels hun uitstraling van weleer terug.

De liberalen willen dat de gemeente uitzoekt welke winkels historische of architectonisch waardevolle puien hebben. Deze inventarisatie kan worden uitgevoerd door Bureau Monumenten en Archeologie, eventueel geholpen door studenten architectuurgeschiedenis.

Op basis van de inventarisatie moet er een plan van aanpak komen over hoe de originele gevels behouden of in de oorspronkelijke staat kunnen worden teruggebracht.

Impuls voor winkelbranche
Als het aan de VVD ligt, wordt hiervoor geen subsidie verstrekt, maar moeten winkeliers en pandeigenaren het zelf opknappen. VVD-raadslid Samira Bouchibti: "Pandeigenaren en winkeliers hebben zelf baat bij het opknappen van hun historische winkelpui. Niet alleen wordt hun winkel aantrekkelijker voor klanten maar ook de waarde van het pand gaat omhoog wanneer de pui in originele staat wordt hersteld."

In 2012 werd in de toenmalige stadsdeelraad Centrum al eens besloten alle winkelpuien in de binnenstad na te lopen. Uiteindelijk zijn slechts 167 winkelpanden in de Utrechtsestraat en Nieuwendijk onderzocht. Die inventarisatie heeft nog niet geleid tot een concreet plan om gemaltraiteerde puien in hun oorspronkelijke staat te herstellen. De VVD heeft er geen bezwaar tegen als de puien een eigentijds karakter krijgen, maar dan moet dit wel architectonische meerwaarde hebben.

Fractieleider Marja Ruigrok denkt dat een verfraaiing van de puien een impuls voor de winkelbranche kan zijn. "Winkels zijn meer dan schappen met spullen. Om te concurreren met de groeiende onlineverkoop, is een totaalbeleving belangrijk. Mensen winkelen het liefst in een historische omgeving en in Amsterdam stikt het van de prachtige gevels. Laten we die troef vooral uitspelen."

Zo kan het ook: de winkel van het exclusieve modemerk Chanel in de P.C. Hooftstraat heeft een gevel van glazen bakstenen. Volgens de VVD is het een voorbeeld van hoe nieuwe façades een aanwinst voor de stad kunnen zijn.Beeld Eva Plevier
In de Kalverstraat is een originele winkelpui verdwenen achter zwart marmer.Beeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden