Plus

VVD-raadslid als taxichauffeur: 'Verbazing als je vriendelijk bent'

VVD-raadslid Cees Eenhoorn behaalde een taxivergunning en reed een aantal dagen en nachten als taxichauffeur door de stad. 'Een mooi beroep. Je mag mensen rondrijden door deze prachtige stad, wat wil je nog meer?'

VVD-raadslid Cees Eenhoorn in een taxi Beeld Dingena Mol
VVD-raadslid Cees Eenhoorn in een taxiBeeld Dingena Mol

Trots zit VVD-raadslid Cees Eenhoorn achter het stuur van de taxi. "Ik mag hier over de trambaan rijden, dat is toch wel heel bijzonder." Zijn dienst begon om 19.00 uur en duurt tot diep in de ochtend. Eenhoorn vindt het geen straf. "Wat een mooi vak is dit!"

Zo'n twee jaar voert Eenhoorn in de gemeenteraad namens zijn partij het woord over de taxibranche. Een ingewikkeld onderwerp met veel ins en outs. Hij wilde er graag meer van begrijpen, en dus behaalde hij zijn taxibrevet. En nu rijdt hij, twee dagen en twee nachten, als snuffelstagiair door de stad in een TCA-taxi.

Verbaasd
Het imago van Amsterdamse taxichauffeurs is bar slecht, merkte Eenhoorn. Klanten zijn wantrouwend en gaan er voortdurend van uit dat ze worden opgelicht. "Ze reageren verbaasd als je vriendelijk en behulpzaam bent," zegt Eenhoorn.

Nog verbaasder zijn ze als Eenhoorn ze vertelt dat hij eigenlijk politicus is. "Maar ze vinden het ook heel goed dat een raadslid zo veel moeite doet om zich in een onderwerp te verdiepen."

Het verkrijgen van een taxivergunning viel Eenhoorn knap tegen. Het kostte hem duizend euro, die hij uit eigen zak betaalde. Vier dagdelen moest hij vrijmaken voor lessen, daarop volgde een theorie-examen en een praktijkgedeelte. Moest hij zonder navigatieapparatuur de snelste weg door het centrum van Amsterdam rijden. Niet makkelijk, maar hij slaagde, en dus mag Eenhoorn nu in een geleende taxi door Amsterdam rijden.

Groot aanbod
Hij is niet de enige, op vrijdagavond. In de binnenstad krioelt het van de taxi's, die net zo lang rondrijden tot ze een ritje krijgen. Bij de standplaatsen op Centraal Station en het Leidseplein overstijgt het taxiaanbod de vraag ruimschoots.

"Het is overduidelijk dat er te veel chauffeurs zijn," zegt Eenhoorn als hij langs de standplaats op Centraal Station rijdt. "Als je achter in de rij aansluit, kun je zeker anderhalf uur wachten op een klant. Heb je pech, dan is het niet meer dan een ritje van een paar honderd meter."

5000

De gemeente gaat ervan uit dat bij de twaalf taxiorganisaties in de stad circa vijfduizend chauffeurs zijn aangesloten. ‘Dat zijn er overduidelijk te veel’

Het aantal chauffeurs is explosief gegroeid nadat in 2000 de taxiwet werd geliberaliseerd. Opeens kon iedereen taxichauffeur worden.

De vergunningen, die jarenlang voor veel geld werden verhandeld, waren in een klap waardeloos geworden. In 2012 besloot de gemeente Amsterdam haar vat op de branche te vergroten door de toegelaten taxiorganisaties (TTO's) in het leven te roepen.

Systeem
Chauffeurs die van de standplaatsen en de trambaanontheffing gebruik wilden maken moesten zich bij een van de TTO's aansluiten. Als zij zich misdroegen zou de gemeente de organisaties hierop aanspreken. Inmiddels telt Amsterdam twaalf TTO's en vermoedelijk zo'n vijfduizend chauffeurs. Veel te veel.

"Toch denk ik dat dit een verstandig systeem is," zegt Eenhoorn. "Het maximeren van het aantal chauffeurs is geen goed idee. Je gaat als overheid toch ook niet beslissen dat er wel voldoende bakkers of slagers zijn? De beste manier om de wildgroei tegen te gaan, is strakker toezicht op de TTO's. Als ze niet functioneren, moeten ze hun vergunning inleveren. Zo kun je ook de slechte chauffeurs aanpakken."

Ondernemerschap
De VVD'er zou het liefst zien dat alle taxibedrijven het ondernemerschap wat meer omarmen. Innoveren, investeren in klantvriendelijkheid en meer acquireren. "Ze moeten zelf klanten werven, dan hoeven de chauffeurs ook niet de hele tijd rond te rijden op zoek naar een ritje."

Eenhoorn parkeert zijn geleende Mercedes bij een tankstation op het bedrijventerrein Schinkel. Daar komen 's avonds veel taxichauffeurs om een kop koffie te drinken. Als een van hen de fotograaf ziet, reageert hij opgefokt. "Geen foto's, geen foto's!" sommeert hij.

Eenhoorn vindt het jammer dat het vak van taxichauffeur zo'n slechte reputatie heeft. "De goeden lijden onder de kwaden. Het zou mooi zijn als verbetering uit de branche zelf zou komen. Ook zou wat mij betreft de scheiding tussen de TTO's en diensten als Uber wat minder stringent mogen zijn."

Prachtige stad
Eenhoorn stopt na deze nacht met zijn stage. Als politicus moet je niet werken in dezelfde branche als waar je het in de raad over hebt, vindt hij. Maar als hij in de gemeenteraad geen taxiwoordvoerder meer is, pikt hij het misschien weer op, een dagje per week. "Het is zo'n mooi beroep. Je mag mensen rondrijden door deze prachtige stad, wat wil je nog meer?"

Om 23.00 uur krijgt hij een sms'je. De vrouw die hij eerder die avond van Badhoevedorp naar de Nieuwmarkt heeft gebracht en aan wie hij zijn nummer gaf, wil terug naar huis. "Blijkbaar beviel de heenreis haar," zegt Eenhoorn met gepaste trots.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden