VVD onder vuur om begroting en uitstoot

Foto ANP

AMSTERDAM - Pittig dagje voor de VVD gisteren in de verkiezingscampagne.

Het begon met een aanval van GroenLinkslijsttrekker Maarten van Poelgeest op de bezuinigingsplannen van de VVD, die hij afdeed als broddelwerk. Er moet de komende vier jaar zwaar worden gekort op de gemeenteuitgaven, in 2014 meer dan 200 miljoen euro. De meeste partijen zijn daarom enigszins terughoudend met nieuwe plannen. Zo niet de VVD, die naast de bezuinigingen veel geld vrijspeelt voor 'nieuw beleid'.

Hoeveel precies?
In de VVD-tabellen staan indrukwekkende bedragen: 86 miljoen euro extra in 2011, daarbovenop 90 miljoen in 2012, in 2013 nog eens 92 miljoen en in 2014 94 miljoen extra. Daarbij ontbreekt volgens Van Poelgeest een deugdelijke dekking. Hij ziet een tekort van 268 miljoen.

Lariekoek, aldus de VVD. Volgens raadslid Robert Flos leest GroenLinks de tabellen verkeerd. In 2012 wordt geen 90 miljoen extra uitgeven ten opzichte van 2011, maar ten opzichte van 2010. Dus vier miljoen extra ten opzichte van 2011. In 2013 gaat het om twee miljoen extra ten opzichte van 2012, in 2014 om twee miljoen extra ten opzichte van 2013.

Minder imposante getallen. Door te spreken van structurele (jaarlijkse terugkerende) uitgaven, kan de lezer de indruk krijgen dat er jaarlijks tientallen miljoenen euro's bij komen. Flos is zich van geen kwaad bewust. ''Al onze voorstellen zijn onderbouwd. En GroenLinks becijfert de belastinginkomsten in zijn bezuinigingsplannen te hoog in. ''
Gistermiddag zat Flos ook in het defensief in een raadsdebat. Daar zei hij dat de gemeente veel strengere milieueisen stelt aan vrachtwagens dan aan bussen. De milieuzone voor vrachtwagens zou alleen toegankelijk zijn voor voertuigen met een euro 5-motor, terwijl bussen met een oudere euro 3 mogen rondrijden. Had GroenLinkswethouder Marijke Vos zitten slapen?
GroenLinksraadslid Barn Geurts opperde dat Flos zelf niet had opgelet, omdat de VVD eerder tegen scherpere milieueisen voor bussen stemde. Vos wees er vervolgens op dat de euro 5-norm nog niet geldt.

Flos moest ook toegeven dat de vrachtwagen waarmee zijn fractiegenoot Huub Verweij verkiezingscampagne voert, zo'n oude motor heeft, dat deze eigenlijk de milieuzone niet in mag. Alleen dankzij een ontheffing mag hij er de stad mee in. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden