VVD en CDA stellen vragen over laadpalennetwerk Amsterdam

VVD en CDA hebben raadsvragen gesteld over de aanbesteding van laadpalen voor elektrische auto's in de stad. De partijen doen dat nadat Fastned, bouwer van snellaadstations langs snelwegen, de door de gemeente aan te leggen laadpalen in Het Parool duur en langzaam noemde.

Redactie
Een Fastned-snellaadstation aan de A44 bij Oegstgeest. Beeld Klaas Fopma
Een Fastned-snellaadstation aan de A44 bij Oegstgeest.Beeld Klaas Fopma

Volgens de Amsterdamse start-up werden hun plannen voor tien snellaadstations langs ringweg A10 afgewezen door de gemeente. Bij de gemeente loopt wel een aanbesteding voor de groei van ruim dertienhonderd oplaadpunten naar vierduizend in 2018. 'Zo'n snellaadstation kan 280 auto's per dag bedienen. Met tien laadstations hoef je dus 2800 laadpalen minder neer te zetten,' zegt Bart Lubbers, medeoprichter van Fastned.

CDA-raadslid Marijke Shahsavari-Jansen stelt de vraag hoe het aantal laadpalen dat de gemeente wil realiseren zich verhoudt tot het aantal te verwachten elektrische auto's in 2018. Ook wil ze weten wat de kosten zijn voor de realisatie hiervan en hoe die zich verhouden tot die van de genoemde snellaadstations. Shahsavari-Jansen wil de vragen beantwoord zien voordat er verder wordt gegaan met de aanbesteding.

Ook VVD-raadslid Marja Ruigrok vraagt om een inschatting van het aantal elektrische auto's in 2020. Ze stelt daarnaast de vraag of het klopt dat Fastned is afgewezen en of er contact is geweest met meer aanbieders van snellaadpalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden