Vrouwonvriendelijke prent van Blond oogst woede

Serviesbedrijf Blond riep met een vrouwonvriendelijke prent ­een storm van kritiek op sociale media op. 'Gewoon een grapje.'

'We drijven juist de spot met stereotypering' Beeld Blond
'We drijven juist de spot met stereotypering'Beeld Blond

Een blozend meisje kleurt met ­potlood een vakje in op het stembiljet. 'Natuurlijk ga ik stemmen, ik vind kleuren zó leuk,' zegt ze. De tekening zorgt op sociale media voor grote verontwaardiging.

'Wat ongelofelijk ­fucking dom en denigrerend,' twittert een vrouw als reactie op de prent. Een ander plaatst een foto van gebroken Blondkopjes: 'Aletta Jacobs heeft natuurlijk alleen voor ons kiesrecht ­gestreden, omdat ze een rood potlood wilde hebben.'

"Gewoon een grapje," verdedigt Blond zich. "We drijven juist de spot met stereotypering." Het bedrijf staat bekend om zijn servies met illustraties van vrolijke meisjes.

Commotie
Cartoonist Hein de Kort, die dagelijks in Het Parool cartoons publiceert, vindt de ophef niet verrassend. De commotie onder vrouwen noemt hij exemplarisch voor de nieuwe realiteit in Nederland: "Het is een toenemende trend om op alles te schieten. Wat je ook tekent, je beledigt met een prent nu altijd wel iemand."

Tekeningen van cartoonisten kunnen leiden tot terreurdaden, zoals de prenten van Charlie Hebdo en de Deense cartoons over de profeet Mohammed. De Kort houdt geen rekening met wat zijn prenten bij anderen oproepen: "Het interesseert mij niet wie ik tegen de schenen trap." Bij de kwaliteit van een cartoon hanteert hij slechts één criteria: "Ik moet er zelf om kunnen lachen."

Vloeken
In Het Parool stond donderdag een prent van De Kort over de kieswijzer. Een man zit letterlijk met zijn handen in het haar, achter zijn laptop. Met de tekst 'Godverdomme, alweer SGP'. Is het vloeken nodig? "Natuurlijk! Anders werkt de grap niet." Maar ook De Kort heeft een grens: "Ik denk weleens: dit kan niet." De vrouwen die zich gekwetst voelen over de Blond-prent, moeten zich niet aanstellen: "Waar kan ik dat servies kopen?"

Illustrator Gijs Kast, die onder andere prenten voor de Volkskrant maakt, vindt dat je als tekenaar altijd 'de vinger op de zere plek moet kunnen leggen,' maar voegt enige nuance toe: "Er zijn groepen waarbij de spot drijven gevoeliger ligt, zoals allochtonen en moslims. Zij zijn sneller beledigd."

Opgedrongen censuur
Soms wordt de discussie over een geslaagde tekening al voor plaatsing gevoerd. Kast heeft soms te maken met opgedrongen censuur door zijn opdrachtgevers. NRC next floot hem terug toen hij Indische werkgevers bij 'de Philipsvijver' wilde afbeelden, refererend naar de rituelen bij de rivier de Ganges. "Dat moest ik aanpassen omdat ik de Indiërs te stereotiep had afgebeeld. Idioot vind ik dat. Het werd een hele saaie prent, maar het lag kennelijk te gevoelig."

Cartoonist Martijn Overweel merkte vorige maand dat tekeningen heftige reacties kunnen oproepen. De Volkskrant plaatste vorige maand een prent van Overweel die voor veel ophef zorgde. Op de tekening is een ­gezin in klederdracht afgebeeld, Hollandse klederdracht voor de leek, ­Volendammer klederdracht voor de kenner. Hun gezicht is dat van Hitler.

Overweel vindt dit niet beledigend. "Het gaat hier niet specifiek om Volendammers. Ik vind Hitler in een jurk grappig." Hij zegt dat met humor alles moet kunnen. Of nou ja, bijna alles: "Ik maak geen grappen over de holocaust. Dat vind ik smakeloos."

Lees ook: Ophef om 'denigrerende' tekening Blond Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden