Vrouwen eisen veiligheid voor fietsers Noord

AMSTERDAM - Een groep Noordse vrouwen, verenigd in de 'Damesbende van Buiksloot', maakt zich zorgen over de fietsverbindingen boven het IJ.

"Kijk," zegt Guda Oly terwijl ze op de kaart van stadsdeel Noord wijst, "door het Noordhollandsch kanaal en de Nieuwe Leeuwarderweg is het stadsdeel in tweeën gesplitst. Dat wordt de komende jaren alleen maar erger, doordat de Nieuwe Leeuwarderweg wordt verlaagd."

Voorheen konden fietsers door verschillende tunneltjes onder de weg door, maar die moesten weg van de gemeente. "Nu komt er hier bij de Buiksloterdijk wel een lange fietsbrug, maar die is erg onhandig," vult Annet Visser aan. De brug verbindt twee delen van dezelfde dijk. Een leuk idee, maar erg praktisch is het niet want het betekent dat fietsers vergeleken bij de oude situatie moeten omfietsen.

Oly: "En de andere optie wordt levensgevaarlijk. Op de Nieuwe Purmerweg, in de buurt van het nieuwe centrum van Noord komt een zogenoemde botonde: een rotonde in de vorm van een hondenbot. De gemiddeld vijfhonderd schoolkinderen die iedere ochtend en middag naar de zes scholen in de omgeving fietsen, hoeven nu alleen een rustige weg te kruisen. Straks moeten ze over zes drukke wegen heen. Dat komt doordat de Nieuwe Leeuwarderweg wordt verlaagd en fietsers die op- en afritten moeten kruisen. Daar komt de ontsluitingsweg van de nieuwe wijk Elzenhagen nog bij en doordat de plek van het fietspad wordt verplaatst, moeten ze nog eens extra oversteken ook."

Oly en Visser vinden het onbegrijpelijk dat overal geprobeerd wordt blackspots aan te pakken, behalve in Noord. Visser: "Hier zijn ze die gewoon aan het creëren."

Ze hebben een alternatief plan ingediend, waarbij fietsers in een bak en onder de drukke op- en afritten van de Nieuwe Leeuwarderweg door rijden. Maar volgens stadsdeelbestuurder Harm-Jan van Schaik zijn tunneltjes 'sociaal onwenselijk' en is het alternatief te duur. "Die vier miljoen gebruik ik liever voor verbetering van de fietspaden in het hele stadsdeel."

Oly en Visser zeggen hun protest niet op te geven, ook nu de deelraad anders heeft beslist. Ze maken zich over de gehele breedte zorgen. "In het nieuwe Noorderpark bijvoorbeeld zijn wel twee nieuwe bruggen voor langzaam verkeer voorzien, maar die worden vooral als kunstwerken voor het park gezien. Als snelle fietsverbinding heb je aan de steile bruggen straks helemaal niets." (JOOST ZONNEVELD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden