Plus

Vrouw laat zich horen in Cannes

In Cannes is donderdag Capharnaüm van Nadine Labaki in première gegaan, een hartverscheurende film over een straatschoffie in hedendaags Libanon. Het was de laatste van slechts drie door vrouwen geregisseerde films in de competitie van het belangrijkste filmfestival.

Op de trap 82 vrouwen, als verwijzing naar de slechts 82 vrouwen die ooit in Cannes een film in competitie hadden Beeld Photo News

Slechts 3 vrouwelijke regisseurs op in totaal 21 films in competitie: het filmfestival van Cannes scoort opnieuw niet hoog als het gaat om gender­diversiteit. Het is niet zo erg als in 2012, toen voor het laatst (maar zeker niet voor het eerst) geen enkele vrouwelijke maker de competitie haalde.

Un Certain Regard, de 'tweede competitie' van het festival, met een avontuurlijker programmering en minder gevestigde makers, scoort beter: deze editie zijn daar 8 van de 20 regisseurs vrouw.

De festivalorganisatie benadrukt dat selectie plaatsvindt op basis van de kracht van de films, niet de sekse van de maker. Maar dat doet de kritiek op het handjevol vrouwen dat mag meedingen naar de Gouden Palm niet verstommen.

Statement
Eerder deze week werd hier een flinke schijnwerper op gezet bij de première van Les Filles du Soleil van Eva Husson, een wat clichématige oorlogsfilm over vrouwelijke Koerdische strijders tegen IS.

Op de beroemde rode trappen van het festival verschenen voorafgaand aan de vertoning 82 prominente vrouwen uit de filmwereld, als verwijzing naar de 82 vrouwen die sinds de eerste editie van Cannes in 1946 een film in competitie hadden, tegenover 1688 mannelijke regisseurs.

Onder de deelnemers was onder anderen Agnès Varda, een van de slechts twee vrouwelijke regisseurs die ooit een Gouden Palm wonnen. Zij las met actrice Cate Blanchett - dit jaar de juryvoorzitter van het festival - een statement voor, dat benadrukte dat 'vrouwen geen minderheid zijn in de wereld, maar je dit niet zou zeggen wanneer je naar de filmindustrie kijkt'.

Meer openheid
Twee dagen later zette het festival in elk geval een stapje in de richting van gelijkheid doordat onder anderen artistiek directeur Thierry Frémaux een gelofte ondertekende van de organisatie '50/50 by 2020', die ook de protestactie op de rode loper organiseerde. De festivalorganisatie legt zich hierin vast om meer openheid te geven over de selectiecommissies en te werken aan grotere seksegelijkheid.

Blanchett roemde Frémaux' bereidheid aan de acties mee te werken: "Als hij geen ja had gezegd tegen deze gelofte, geen ja had gezegd tegen de trappen, dan zouden we hier niet zijn. Misschien is hij onderdeel van het probleem, hij is ook onderdeel van de oplossing."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden