Vrachtverkeer aan banden

AMSTERDAM - Vrijwel het gehele zuidelijke deel van Amsterdam, tussen het IJ en de ringweg, wordt vanaf oktober een milieuzone, waarin vrachtwagens aan strenge eisen moeten voldoen.Aan de randen van de zone zullen speciale verkeersborden worden neergezet en vanaf de zomer van 2009 zullen ongeveer zestig camera's bij alle afritten en onderdoorgangen van de A10 de kentekens van vrachtauto's scannen.

Dit staat in het Convenant milieuzone goederenvervoer Amsterdam dat gemeente, verladers- en ondernemersorganisaties vandaag ondertekenen. Met deze afspraken hoopt de gemeente de uitstoot door vrachtverkeer van fijn stof en stikstofdioxide in 2010 met vijftien procent te reduceren ten opzichte van 2005. Fijnstof en NO2 zijn bepalend voor de luchtkwaliteit.

Om de bereikbaarheid van bedrijven en de luchtkwaliteit bij de Jan van Galenstraat te verbeteren moet het verkeer van en naar het Food Center Amsterdam (FCA) vaker langs de noordzijde van de markthallen, richting Haarlemmerweg, rijden. Nu gebruikt zeventig procent van het verkeer de zuidelijke entree (Jan van Galenstraat) en dertig procent de noordelijke (Haarlemmerweg). Om het mogelijk te maken dat meer goederenvervoer van en naar FCA van deze noordelijke route gebruik zal maken, moet de entree zelf worden verbreed en worden de routes van de Haarlemmerweg richting deze entree royaler vormgegeven, opdat grotere vrachtauto's hier gemakkelijker langs kunnen rijden, aldus de gemeente.

Vrachtauto's die de stad in willen rijden, moeten vanaf oktober voldoen aan de Euro2-norm plus roetfilter. Totdat de camera's er hangen, zullen opsporingsambtenaren dat controleren. Vanaf 2010 moeten vrachtwagens voldoen aan de nog strengere Euro4-norm.

De milieuzone omvat het gebied tussen het IJ en de ringweg, met uitzondering van de bedrijventerreinen Westpoort (binnen de ring), Cruquius, Amstel Business Park, RAI en Schinkel. De kosten van de operatie moeten nog worden begroot.

''Dit is veruit de grootste milieuzone in Nederland,'' zegt wethouder Marijke Vos. ''We zullen een groot stuk stad vrijwaren van vuile vrachtwagens. In de Jan van Galenstraat zal dit enorm veel schelen.'' Het convenant is volgens haar 'een klapper', waarmee de gemeente de doelstelling van vijftien procent reductie zal halen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden