Vrachtvaarder muurvast

ROTTERDAM - Een nieuwe poging om het gestrande Chinese vrachtschip Zhen Hua 10 op de Maasvlakte vlot te trekken, is vannacht mislukt. Net als de eerste keer brak één van de sleepdraden van een sleepboot die de klus moest klaren.Drie sleepboten van sleep- en bergingsbedrijf Smit ondernamen na middernacht een tweede vergeefse poging om de Zhen Hua in beweging te krijgen.

Volgens de kustwacht zou vanmiddag, als het tij weer gunstig is, een nieuwe poging worden ondernomen. Er zou dan onder meer een vierde sleepboot uit Duitsland worden ingezet. Deze heeft net zo veel vermogen als de andere drie sleepboten bij elkaar.

De driehonderd meter lange Zhen Hua liep vrijdagnacht vast nadat het tijdens een storm in de problemen was geraakt. Het schip is geladen met vijf enorme containerkranen.

De kranen zijn bestemd voor een havenbedrijf dat hemelsbreed slechts enkele honderden meters is verwijderd van de plek waar het vaartuig is gestrand.

Bergingsbedrijf Smit had al het hele weekeind de handen vol aan de vrachtvaarder op de Maasvlakte. In eerste instantie zag het er nog even naar uit dat het schip met de vijf containerkranen zou kapseizen, maar dat is niet gebeurd. Het schip was in de storm losgeslagen van zijn ankers. De bemanning probeerde de motor te starten, maar dat ging niet. Vervolgens dreef het schip in de richting van het strand, waar het vastliep.

De 33 bemanningsleden zijn ongedeerd gebleven.

Zaterdag al trok het vastgelopen schip veel bekijks. Het was vanaf de zuidelijkste punt van de Maasvlakte goed te zien. Ook gisteren waren veel mensen op de been. Het was zo druk dat mensen hun auto's overal parkeerden, ook op containerdepots. Nadat de bergingspoging was mislukt, vertrok iedereen.

De eerste poging om het schip vlot te trekken was rond heet middaguur. Die poging mislukte, omdat een van de sleepdraden van een van de drie sleepboten het begaf.

Na middernacht kwam Smit opnieuw in actie. Op dat tijdstip leek het tij weer gunstig. Volgens een woordvoerster van Smit werd geprobeerd de boeg van het schip in westelijke richting te krijgen. ''We wilden het schip met de drie sleepboten een andere richting optrekken.'' Het schip ligt nu parallel aan de kustlijn vast.

''De bedoeling is om de boeg van het schip in dieper water te krijgen.'' Wanneer het voorschip in dieper water ligt, zou het makkelijker moeten zijn het vlot te trekken.

Het bergingsbedrijf bekeek vanmorgen op welke wijze het vandaag moest proberen het schip los te krijgen, en in hoeverre het materieel aangepast moet worden.

De drie sleepboten die gisteren de eerste poging waagden, hebben elk een trekkracht van 65 tot zeventig ton.

Nu is het nodig nog een krachtiger sleepboot in te zetten, waarvoor de hulp van een Duits bedrijf wordt ingeroepen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden