Vrachttram rijdt al over een jaar

AMSTERDAM - Over een jaar rijden tien vrachttrams in Amsterdam. Daarna komt er elke maand één bij. Dit is de verwachting van City Cargo, het bedrijf dat vandaag van de gemeente een concessie van tien jaar kreeg voor goederenvervoer per tram.City Cargo is in overleg met de Rabobank over de mogelijkheden

samen financiers te zoeken voor het 150 miljoen kostende project dat in Amsterdam 1200 extra banen genereert en de luchtkwaliteit moet verbeteren.

City Cargo wil in de stad minimaal vijftien laadplatforms aanleggen. Per platform moet dertig meter tramspoor worden aangelegd naast het bestaande spoor. Op het Frederiksplein, de Plantage Parklaan en het Frederik Hendrikplantsoen liggen nog stukken 'dood spoor', die gebruikt kunnen worden. City Cargo zou graag extra spoor leggen bij de passagiersterminal aan de Piet Heinkade en de Overtoom.

Op de platforms worden de containers met goederen die aan de rand van de stad zijn ingeladen, overgeladen op zogeheten E-cars. Dit zijn elektrische wagens met een actieradius van tweehonderd kilometer die de goederen naar de winkels rijden.

De vrachttram veroorzaakt volgens Jupijn Haffmans van City Cargo geen oponthoud voor passagierstrams. ''Wij rijden achter passagierstrams aan. Lossen gebeurt op het zijspoor.'' Vrachttrams rijden alleen op tijden waarop de passagierstrams van GVB ook rijden.

Amsterdam, dat overigens geen geld steekt in het project, is de eerste stad in Nederland waar goederenvervoer per tram zal plaatsvinden. Hoewel de gemeente nog geen plannen heeft vervoerders te dwingen hun spullen per tram aan te leveren, benadrukt vervoerdersorganisatie EVO dat de vrijheid moet blijven bestaan om voor vrachtauto's te kiezen.

Een tram kan maximaal acht keer per dag de stad in. In één vrachttram past de inhoud van vier middelgrote vrachtwagens. City Cargo denkt dat 'bij een succesvolle exploitatie' 2500 vrachtwagen per dag minder de stad inkomen.

De EVO vraagt zich af of het tramtarief concurrerend is omdat goederen eerst in de tram en vervolgens in de E-car moet worden geladen. ''We zijn met een aantal klanten in vergevorderd stadium. Die zijn geïnteresseerd omdat we een concurrerend tarief hebben,'' aldus Haffmans.

Afvalverwerker Van Gansewinkel is de eerste klant van City Cargo. Van Gansewinkel gaat 'droog' bedrijfsafval, zoals papier en plastic, de stad uitbrengen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden