Vrachttram moet Amsterdam schoner maken

AMSTERDAM - City Cargo Amsterdam heeft woensdag de eerste twee vrachttrams gepresenteerd die komende maand gaan proefdraaien in de hoofdstad.Als de proef een succes blijkt te zijn, kunnen in 2008 de eerste 'echte' goederentrams worden ingezet. De voertuigen moeten de luchtkwaliteit in de stad verbeteren en de hectiek van vrachtwagens in de straten verminderen.

''Toen ik twee jaar geleden bij toenmalig wethouder van Milieu, Hester Maij, binnenkwam met het idee, zei ze tot mijn stomste verbazing dat ze het helemaal geen gek idee vond'', zei initiatiefnemer Peter Hendriks tijdens de lancering.

Inmiddels hebben zich al heel wat partijen achter de proef geschaard, onder wie de wethouders Marijke Vos van Milieu en Tjeerd Herrema van Verkeer. Vos sprak woensdag van een ''uniek concept''. ''Het zou fantastisch zijn als dit gaat lukken.''



Als alles goed gaat, moeten er vanaf volgend jaar 53 City Cargo-trams in de stad gaan rijden. Daarmee kan het aantal vrachtwagens, 5000 in totaal, met de helft worden verminderd. In een goederentram past namelijk de inhoud van vier vrachtwagens. Dit leidt uiteindelijk tot schonere lucht. Ook neemt de verkeersdrukte af, vermindert de geluidsoverlast en verbetert de verkeersveiligheid in de stad, meent City Cargo. De komst van de vrachttram leidt bovendien tot meer werkgelegenheid, maar liefst 1200 banen.



Omgebouwde personentrams

De proefvoertuigen zijn vooralsnog enigszins omgebouwde personentrams. Aan de inrichting is weinig gedaan. De eerste twee weken rijden de vrachttrams nog zonder goederen. Vanaf 19 maart vervoeren ze daadwerkelijk containers. De vrachtwagens lossen hun waren bij speciale distributiecentra, die aan de rand van de stad komen te liggen. Van daaruit gaan de goederen via het reguliere tramnet de stad in, waar ze terechtkomen in zogeheten overslagstations. Uiteindelijk worden de spullen afgeleverd bij de bedrijven door futuristisch uitziende elektrisch aangedreven voertuigen, de zogenaamde E-cars.

Hendriks kwam op het idee toen hij in 2004 een bezoek bracht aan Volkswagen in het Duitse Dresden. Daar gebruiken ze vrachttrams om de fabriek te bevoorraden. De goederentram heeft geleid tot een forse afname van het aantral vrachtwagens in de regio.

EVO, belangenbehartiger van bedrijven die goederen vervoeren, ziet de vrachttram als een goed initiatief maar waarschuwde woensdag voor te hoge verwachtingen. ''Het zal niet meevallen om met een concurrerend tarief te komen, omdat eerst sprake is van extra overslag. De goederen moeten eerst buiten de stad van de vrachtwagen in de tram worden geladen.'' (ANP)



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden