Vrachttram komt er niet

Hendriks klaagt dat wethouder Lodewijk Asscher (Financiën) hem weigerde te woord te staan, omdat de vrachttram niet tot zijn portefeuille behoort en hij het te druk had. Asschers collega's Vos en Carolien Gehrels zouden ongunstige berichten over CityCargo naar de pers hebben laten lekken. Foto GPD/Hamren de Jong Beeld
Hendriks klaagt dat wethouder Lodewijk Asscher (Financiën) hem weigerde te woord te staan, omdat de vrachttram niet tot zijn portefeuille behoort en hij het te druk had. Asschers collega's Vos en Carolien Gehrels zouden ongunstige berichten over CityCargo naar de pers hebben laten lekken. Foto GPD/Hamren de Jong

AMSTERDAM - Door onwil van het stadsbestuur zal CityCargo, het bedrijf dat winkels in Amsterdam met vrachttrams moest bevoorraden, over de kop gaan. Dit schrijft de directeur van het noodlijdende CityCargo, Peter Hendriks, in een vertrouwelijke brief aan de gemeenteraad.

''Afgelopen week heeft het bedrijf Direct Distributie, onze laatste optie, definitief de handdoek in de ring gegooid,'' schrijft Hendriks. ''Binnenkort is CityCargo niet meer, wat rest is nare publiciteit en een bloedig faillissement.''

Aan het slot van de brief doet hij een laatste oproep aan de raad zijn bedrijf te redden. Vorige week verleende de rechtbank CityCargo uitstel van betaling. De hoop was dat Direct Distributie, een transportonderneming, het bedrijf zou willen overnemen. Direct Distributie ziet daar van af omdat de stad niet actief wil meewerken, aldus Hendriks.

De directeur van Direct Distributie, Albert Joordens, zegt dat dit gedeeltelijk klopt. ''Volgens de berekeningen van CityCargo is een omzet van 8 miljoen nodig om de aanloopverliezen terug te verdienen. Volgens ons gaat het om 15 miljoen. Dat is allemaal risicodragend. Daar komt bij dat er in totaal meer dan tien miljoen nodig is voor het aanleggen van infrastructuur, met name tramrails en overlaadstations. Het ligt voor de hand dat de gemeente dat verzorgt, maar die weigert dat. In die zin onderschrijven wij de klacht van CityCargo.''

De gemeente was aanvankelijk enthousiast over het plan van CityCargo met vijftig trams de stad te bevoorraden, waardoor een paar duizend vervuilende vrachtwagens kunnen worden geweerd. Wethouder Marijke Vos (Milieu) steunt nog steeds het concept van de vrachttram.

''We hebben een fulltime-projectleider aangesteld en de gemeente was bereid een risicodragende subsidie aan te vragen.''

Maar het college weigerde 6,5 miljoen euro voor te schieten voor aanleg van rails. Volgens Hendriks kon dat alleen als er een bankgarantie kwam van 3,8 miljoen voor de huur van het spoor. Bij een bedrijf zonder inkomsten wil geen bank daaraan, schrijft hij. Hendriks klaagt dat wethouder Lodewijk Asscher (Financiën) hem weigerde te woord te staan, omdat de vrachttram niet tot zijn portefeuille behoort en hij het te druk had. Asschers collega's Vos en Carolien Gehrels zouden ongunstige berichten over CityCargo naar de pers hebben laten lekken.

Hendriks: ''Na 42 jaar werken in en houden van Amsterdam, de mooiste stad van de wereld, houdt mijn wereld op te bestaan.'' (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden