VPRO houdt vast aan Nederland 1, 2 en 3 in plaats van NPO 1, 2 en 3

De naamswijziging van de publieke zenders Nederland 1, 2 en 3 naar NPO 1, 2 en 3 is volgens de VPRO slechts een marketingstrategie die inhoudelijk niets voorstelt. De publieke omroep zal de zenders dan ook met de oude namen tot in lengte van dagen blijven noemen in de VPRO Gids. Dit meldde de VPRO dinsdag.

Beeld ANP

De oude namen zijn volgens de omroep belangrijk voor de herkenbaarheid van de zenders en zijn daarbij sterk verankerd bij het Nederlands publiek. Volgens de VPRO is het dan ook onverstandig om zomaar een nieuwe naam te geven aan televisie- en radiozenders. 'Om die namen in de VPRO Gids te veranderen heeft voor de lezer geen enkele nut', aldus een woordvoerster.

Overigens ziet de VPRO ook voordelen in de naamswijziging. Die is volgens de omroep vooral handig voor internetgebruikers die nu nog aparte websites moeten bezoeken voor eerder uitgezonden televisie- of radioprogramma's. 'Een gezamenlijke merknaam werkt dan juist erg goed, omdat je zo via één app of website alles kan vinden', zo meldde de zegsvrouw.

Jan Slagter, baas van Omroep Max, liet eerder vandaag op Radio 1 weten dat hij de plannen van de NPO 'niet goed voor het imago' van de omroep vond. 'We zijn er al maanden van op de hoogte - het is nu gelekt - maar we waren er omroepbreed op tegen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden