Vopak onderzoekt toekomst Amsterdamse bezineopslag

Tankopslagbedrijf Vopak buigt zich over de toekomst van zijn benzineterminal in de Amsterdamse haven. Dat kan de opmaat zijn naar verkoop van de 1,2 miljoen kubieke meter grote brandstofopslag.

Behalve de benzineterminal in Amsterdam staan ook die in Algeciras, Hamburg en Tallinn ter discussie. Beeld ANP

Bij de bekendmaking van de resultaten over het afgelopen half jaar kondigde Vopak vrijdagochtend een 'strategische heroverweging' aan voor vier Europese terminals. Daarbij is ook de in 2011 in gebruik genomen Vopakterminal in de Afrikahaven die Amsterdam toen maakte tot de grootste benzinehaven van de wereld.

Bij de heroverweging wordt meteen de waarde van de vier terminals vastgesteld. Daarmee lijkt Vopak aan te sturen op verkoop van een deel van het Europese opslagnetwerk, terwijl het intussen uitbreidt in andere delen van de wereld, Azië vooral.

Behalve de benzineterminal in Amsterdam staan ook die in Algeciras, Hamburg en Tallinn ter discussie. Topman Eelco Hoekstra spreekt van een natuurlijk moment nu Vopak bouwt aan nieuwe terminals en in de loop van komend jaar ruim 3 miljoen kubieke meter aan extra capaciteit in gebruik neemt.

Waardevolle bezittingen
Hoekstra haast zich te zeggen dat nog niet is gezegd dat de vier terminals ook daadwerkelijk in de etalage komen te staan. Alle mogelijkheden liggen open, zei Hoekstra toen analisten van investeerders vanmorgen vroegen waarom ook de Amsterdamse toch relatief nieuwe en goed presterende terminal in dit rijtje opduikt.

Vopak spreekt van waardevolle bezittingen, maar wil graag een indicatie van wat de vier terminals kunnen opbrengen, legde Hoekstra uit. Als blijkt dat de mogelijke opbrengst tegenvalt dan blijven de vier locaties onverminderd passen in de toekomstplannen van Vopak, zei hij.

Minder opbrengsten
Vopak rapporteerde 6 procent minder opbrengsten vergeleken met de eerste helft van 2017. Gezien de lage olieprijs stemmen de resultaten Hoekstra toch tevreden. De Rotterdamse Vopakterminal wordt geschikt gemaakt voor scheepsbrandstof die nog maar weinig zwavel bevat, inspelend op strengere milieu-eisen, zo maakte Vopak ook bekend.

Van de vijf grote Amsterdamse olieterminals kwam in 2015 die van BP in de verkoop. De oliemaatschappij bleef benzine verhandelen via de Amsterdamse haven, maar daarvoor was het niet nodig de terminal zelf in eigendom te houden. De 77 opslagtanks werden een jaar later overgenomen door nieuwkomer Zenith Energy.

Lees ook: Welke gevaren zijn er voor de grootste benzinehaven van de wereld?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden