'Voorkom teleurstelling over bruggen, kies meer en grotere ponten'

Ondernemersvereniging Oram pleit voor grotere ponten die op meer plekken de oversteek naar Noord maken. Bruggen over het IJ hoeven niet per se de beste oplossing te zijn, aldus directeur Kees Noorman.

Bart van Zoelen
Drukte bij de pont naar Amsterdam Noord Beeld ANP
Drukte bij de pont naar Amsterdam NoordBeeld ANP

Het GVB neemt komend jaar al een grotere pont in de vaart, maar als het aan Oram ligt volgen er snel meer. Ook moet de vaarfrequentie omhoog, evenals het aantal veerverbindingen - vanaf filmmuseum Eye direct naar de De Ruyterkade, bijvoorbeeld.

Met dat voorstel meldt Oramdirecteur Kees Noorman zich woensdag bij de gemeenteraad, als die komt te spreken over de vraag hoe de stad de snel opgelopen verkeersdrukte naar Noord gaat opvangen.

Argusogen
Twee fietsbruggen, bij het Java-eiland en het Stenen Hoofd hebben daarbij de beste papieren, maar een tunnel zou ook kunnen. Voor Oram zijn bruggen hoe dan ook geen uitgemaakte zaak.

Nu komt dat standpunt niet onverwacht. Oram verenigt ook een groot deel van het havenbedrijfsleven en vanuit de scheepvaart wordt de mogelijkheid van barrières in het IJ met argusogen gevolgd.

Maar zo simpel ligt het niet, volgens Noorman. "Ook bedrijven zijn gebaat bij een betere verbinding over het IJ. Onze werknemers wonen ook in Noord. Wij zijn niet a priori tegen een brug."

Maar dan wel een brug die niet op een teleurstelling uitdraait. Omdat die op de verkeerde plek ligt, pas na verloop van jaren klaar is of voor fietsers nauwelijks begaanbaar is. "Een hoogteverschil van twaalf meter, wie wil dat? Krijgen we dan weer zoiets als de Nesciobrug, waar je zonder e-bike eigenlijk niet omhoog komt?"

Doel op zich
Oram vreest dat de Amsterdamse politiek al te snel aanstuurt op een brug. "Zo'n brug ligt er meteen voor honderd jaar. Er moet gedegen onderzoek komen naar de unieke situatie op het IJ. Ik ben bang dat hier onzorgvuldigheid van komt en die neem je weg door iets meer tijd te nemen, tot de volgende collegeperiode bijvoorbeeld. Dat waren ook de lessen van de Noord/Zuidlijn: met oogkleppen op naar een doel toe redeneren en te weinig kritische geesten."

Bruggen lijken soms een doel op zich geworden, volgens Noorman. Vandaar de suggestie van een snelle oplossing voor de drukte over het IJ met meer pontverkeer. En dan zou het zomaar kunnen zijn dat bruggen niet de beste oplossing zijn, voorspelt hij. "Als dan ook metrohalte Sixhaven nog opengaat ben ik heel benieuwd naar de effecten."

Twee fietsbruggen bij het Java-eiland en bij het Stenen Hoofd hebben nu de beste papieren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden