Plus

Voor Westergas­fabriek gecomponeerde suite in première

Ter gelegenheid van het 15-jarig ­bestaan van de Westergasfabriek componeerde Corrie van Binsbergen de suite Fifteen. Zondag gaat die in première in Pacific Parc.

Corrie van Binsbergen, gitariste, componiste en bandleider met veelzijdig werk in jazz en pop Beeld Rink Hof

Corrie van Binsbergen, gitarist en componist, woont in een dorpje net onder Nijmegen. Daarmee is ze geen voor de hand liggende kandidaat om een suite voor de jarige Westergas­fabriek te componeren, zou je denken.

Maar ze heeft ook twintig jaar van haar leven doorgebracht in de Staatsliedenbuurt: "Ik woonde van 1992 tot 2012 in de Van Beuningenstraat; ik keek uit op het park. En mijn kantoor zit er nog altijd om de hoek."

Voor de uit vijftien delen bestaande suite Fifteen kon Van Binsbergen (1957) dus ruim putten uit eigen ervaringen. "Een deel heet Cat's Funeral en is geïnspireerd door de begrafenis van mijn kat Joop. Op zijn zeventiende is hij onder een auto gekomen. We hebben hem toen begraven in het Westerpark. Dat mag niet, maar je kunt zo'n beest toch moeilijk in de prullenbak gooien? Toen het park later op de schop ging, dacht ik wel: oh jee, straks komen ze nog botjes van Joop tegen."

De muziek van Cat's Funeral omschrijft ze als filmisch. "Ik zie er van die typische tekenfilmkatten bij, met hoge hoeden op. Samen dragen ze een kistje. Het is een heel mooi stukje, al zeg ik het zelf."

Poppy
Zondag voert ze de suite samen met haar achtkoppige 'allstar' groep Van Binsbergen Playstation uit in Pacific Parc: "Ze vragen mij altijd om de jazz, maar mijn muziek kan ook heel poppy zijn of echt gecomponeerd. Fifteen heeft het allemaal. Volgens mij is de muziek heel toegankelijk. Lang was bij mij het motto 'waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan', maar daar ben ik vanaf. De première in Pacific Parc is ook een openbare aangelegenheid, dus ik had wel het idee dat ik de mensen een beetje op weg moest helpen. Niet door heel anders te gaan schrijven dan ik normaal doe, maar wel door aan ieder deel van de suite iets te knopen dat makkelijk herkenbaar is. Dat de luisteraars denken: oh ja, daar gaat het over."

Soundscape
Een deel heet bijvoorbeeld Gas. "Dat is duidelijk een stap terug in de tijd, toen de Westergasfabriek nog in werking was. Het is een soort soundscape waarin ook wordt geïmproviseerd."

Andere suitedelen werden geïnspireerd door kunstwerken in het Westerpark. "Iedereen die er vaak komt, zal ze herkennen. Statue with red, yellow and blue gaat over dat beeld vlak na de ingang, ik weet niet eens hoe het officieel heet. Een paal met kleuren is het. Die vorm heeft de compositie ook; ik ben gewoon van onder naar boven gaan stapelen."

Vrij geassocieerd heeft Van Binsbergen ook tijdens het schrijven van deze muziek. Bij titels als Lazy Sunday in the Park en Jogging on Monday kan iedereen zich iets voorstellen.

Het suitedeel The Fastest Talking Man in Town verwijst naar Matthijs van Nieuwkerk, wiens De Wereld Draait Door wordt uitgezonden vanaf het terrein van de Westergasfabriek. "De muziek is zo snel dat ik die niet eens kan zingen, maar de blazers hebben er geen enkel probleem mee."

Première Fifteen, Pacific Parc, zondag 16.30 uur, gratis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden