Plus

Voor jeansmerk Diesel gelden geen regels in Tokio (behalve tijdens karaoke)

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode. Deze week: de liefde van Japanners voor jeansmerk Diesel.

Fiona Hering: 'Je wordt niet uitgelachen als je iets geks draagt. Sterker nog: je verdient er respect mee'Beeld -

De Japanse hipster geeft een fortuin uit aan kleding, krijgt graag tips over hoe zijn wenkbrauwen te epileren en is dol op het jeansmerk Diesel. Waarom? 'Diesel is a bit crazy, just like Tokyo.'

Renzo Rosso, topman van het Italiaanse luxe denimlabel Diesel, was deze week met zijn familie neergestreken in Tokio om te vieren dat zijn merk er dertig jaar geleden werd omarmd door de Japanse avant-garde.

Grote bron
Inmiddels is Japan goed voor maar liefst twintig procent van de omzet van 1 miljard euro en daarmee de grootste afzetmarkt voor het merk.

Waarom dat zo is? 'Diesel is a bit crazy, just like Tokyo,' was de verklaring van een flink uitgedoste bezoeker van de show dinsdagavond (geen naam, gewoon alleen @Supercupmatcha, geen leven zonder sociale media in het land van de rijzende zon).

Tokio is voor Formichetti één grote bron van inspiratie. "Deze stad is continu in beweging, er wordt zo veel gebouwd, winkels veranderen om de haverklap. Japanners raken snel verveeld, vooral van hun kleding; na één seizoen verkopen ze alles door en kopen ze weer nieuw."

Hij groeide op in een vissersdorp nabij Mount Fuji, waar hij vanwege zijn exotische achternaam gezien werd als buitenstaander en hij alles deed om erbij te horen.

"Maar op mijn achttiende dacht ik: fuck this shit; ik vertrok naar Londen en haatte alles aan Japan. Inmiddels zie ik het weer als my spiritual home, nergens ter wereld hebben mensen zo'n scherp oog voor detail en ik waardeer vooral ook de goede manieren. Je kunt je portemonnee in de ­metro laten liggen, honderd procent zeker dat je 'm terugkrijgt."

Morgen in huis
Dat steeds meer Koreaanse en Chinese jongeren hun geluk in Tokio komen beproeven, die een eigen stijl meebrengen die ze mixen met de Japanse streetstyle, is juist 'zo supercool', zegt Formichetti.

"Je vindt hier in winkels echt crazy outfits. Japanners zijn dol op mode en je wordt hier niet uitgelachen als je iets vreemds draagt. Sterker: je verdient er juist respect mee, want het betekent dat je nadenkt over je uiterlijk. Het hele gendergebeuren, jongens in vrouwenkleren, bestaat hier ook al jaren. Het is cool en heeft niets met gay zijn te maken."

Hippe mannenbladen als Men's Non-No en Popeye, die zich richten op de heteroman, bevatten ook veel beautyverhalen. Bijvoorbeeld over hoe je je wenkbrauwen het ­beste kunt epileren.

De show van afgelopen dinsdag, gevolgd door een megafeest, was in een speciaal nagebouwd metrostation. In het publiek bevonden zich veel Japanse hardcore-Dieselfans, acteurs, online influencers en rapper Anarchy (met glow-in-the-darkhaar). Op de catwalk de wintercollectie 2016 (een mix van rock, denim, militaire en sportinvloeden) waarvan de looks direct via de website besteld konden worden.

De volgende dag thuisbezorgd, wereldwijd. Een primeur. "Het see now, buy now, wear now-principe, in plaats van wear later," verklaarde Formichetti. Eerder deden andere merken, waaronder Burberry Prorsum, iets soortgelijks: De collectie kon direct worden besteld, maar er moest nog wel maanden op worden gewacht.

Formichetti voelt zich als een vis in het water bij het Italiaanse denimlabel. Er is echter één no-goarea voor zijn Italiaanse collega's. "Ik ga alleen met westerse vrienden naar een karaokebar als ze zich aan de strikte regels houden. Je zingt één nummer, en echt maar één, en als iemand zingt, houdt de rest zijn mond en zingt níémand, maar dan ook echt níemand mee!" Die ene keer dat hij de altijd feestende Dieselcrew meenam, zal hij nooit meer vergeten.

Mode-incrowd

E-tailer @Stylebop werkt samen met de Amerikaanse mode-­illustrator Julie Houts (@joo­le­eloren). Ze geeft haar humoristische visie op bezoekers van de shows, en die is niet mis. Met haar scherpe observaties legt ze de psychische achtergronden van het kleedgedrag van de mode-incrowd bloot.

Lindbergh en Van Gogh

Modefotograaf Peter Lindbergh, bekend om zijn rauwe zwart-witfoto's van topmodellen, is in het land vanwege zijn retrospectief in de Kunsthal Rotterdam (opening vandaag).

Hij studeerde schilderkunst en is sinds zijn jeugd gefascineerd door Vincent van Gogh. Hij woonde zelfs even in Arles. "Ik sliep op een boerderij die te zien is op Van Goghs De brug van Langlois!" Hij schraapte zelfs houtsnippers van de beroemde brug, die hij bewaart in een flesje. "Later ontdekte ik dat de brug na de oorlog was vervangen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden