Voor je het weet promoot je glijmiddel op Facebook - maar nu heeft de rechter geschikt

Een Amerikaanse rechter heeft een schikking die Facebook heeft getroffen met een groep gebruikers van wie ongevraagd profielfoto's werden gebruikt bij advertenties, definitief goedgekeurd. Facebook betaalt in totaal 20 miljoen dollar (15,5 miljoen euro) uit. Omgerekend gaat er 15 dollar naar de afzonderlijke gebruikers.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Dat schrijft persbureau Reuters. De zaak draait om zogenoemde 'sponsored stories': advertenties die op een Facebookpagina verschijnen en de naam en profielfoto bevatten van een Facebookvriend die de advertentie 'geliked' heeft. Een groep gebruikers had collectief een rechtszaak aangespannen omdat zij meenden dat Facebook ten onrechte hun beeltenis bij de advertenties plaatste. Facebook heeft daar namelijk geen toestemming voor gevraagd, en bood gebruikers ook geen enkele mogelijkheid om aan te geven dat zij niet in dergelijke advertenties willen verschijnen.

Privacygroeperingen
Behalve de groep gebruikers had ook een aantal advocaten en privacygroeperingen Facebook aangeklaagd. De schikking van Facebook houdt in dat van de 20 miljoen dollar die Facebook uitkeert 9 miljoen naar de groep van gedupeerde gebruikers gaat. Die bestaat uit 614.000 mensen, wat betekent dat iedere gedupeerde 15 dollar krijgt. Daarnaast heeft Facebook toegezegd gebruikers voortaan meer controle te geven over hoe hun online informatie wordt gedeeld met derden. Rechter Richard Seeborg spreekt van een 'waardevolle overeenkomst'.

Eerdere schikkingsvoorstellen van Facebook werden vorig jaar door de rechter afgewezen.

Glijmiddel
Een van de bekendste voorbeelden van een omstreden 'sponsored story' is die van de nu 33-jarige Amerikaan Nick Bergus, die voor de lol een foto van een groot vat glijmiddel had gedeeld op Facebook. Hij schreef erbij: 'Voor Valentijnsdag. Voor elke dag. Voor de rest van je leven.' De algoritmen van Facebook meenden in het bericht toestemming te bespeuren voor het gebruik ervan in reclames van Amazon.com voor het middel. En dus zagen Facebookvrienden van Bergus al snel steeds vaker een reclame van het glijmiddel voorbijkomen met daarbij de profielfoto en de uitspraak van Bergus.

Dat komt doordat Facebook met een groot aantal bedrijven, waaronder dus Amazon, een overeenkomst heeft gesloten waarbij er automatisch een advertentie wordt gegenereerd wanneer een gebruiker dat merk liket of op een andere manier positief noemt in een bericht op de socialenetwerksite. Uit de rechtbankpapieren blijkt volgens Reuters dat Facebook tussen januari 2011 en augustus 2012 in totaal 234 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten via sponsored stories heeft gegenereerd.

Ondanks dat het dus nog wel eens tot privacyklachten leidt, is deze virtuele vorm van mond-op-mondreclame erg succesvol gebleken voor Facebook. Het is één van de redenen waarom het Facebook de laatste tijd steeds beter lukt om voet aan de grond te krijgen op de markt van mobiel adverteren. Dat was voorheen altijd de achilleshiel van het sociale netwerk.

Opt-out
Eerder werd Facebook al door de rechter gedwongen om gebruikers de mogelijkheid te bieden om niet in gesponsorde berichten te verschijnen. Om de functie uit te schakelen ga je naar 'instellingen' (het tandwieletje) en dan naar 'Account Settings' en naar 'ads'. Daar stel je 'Pair my social actions with ads for' in op 'no one'.

Screenshot weblog Nick Bergus Beeld Nick Bergus
Screenshot weblog Nick BergusBeeld Nick Bergus
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden