Voor fietser is in De Pijp weinig plek

In De Pijp heerst onrust over de veiligheid van fietsers. Vrijdag kwam op het Cornelis Troostplein een 7-jarig meisje om nadat ze was overreden door een vuilnisauto.

null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok

Volgens verschillende bewoners heeft de De Pijp de drukste en de fietsonvriendelijkste straten van de stad. 'Te vaak wordt de keuze gemaakt voor parkeerplaatsen voor auto's in plaats van afgeschermde fietspaden. Dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid,' zegt Maarten Wesselink van wijkcentrum Ceintuur.

Volgens buurtbewoonster Lenie Post moest het een keer fout gaan op het Cornelis Troostplein. 'Ik woon al vijftig jaar in deze buurt en heb het steeds drukker zien worden. Alles rijdt hier door elkaar heen: trams, auto's, fietsen en scooters. Hoe vreselijk ook, ik kijk er niet van op dat er nu een dode te betreuren valt.'

Indruk
Op het plein bleek gisteren dat het dodelijke ongeval van vrijdag er flink heeft ingehakt. Op de stoep rondom een parkeerpaal op de hoek van het plein en de Ferdinand Bolstraat waren vrijdagavond al de eerste mensen bloemen neergelegd. Tijdens het weekeinde groeide dit uit tot een berg bloemen, tekeningen en brieven. Gisterochtend kwamen tientallen leerlingen van het even verderop gelegen Zuiderlicht College langs op de plek.

Emotioneel
Terwijl rond het middaguur een man over de bloemen heen reikt om parkeergeld te betalen, komt aan de andere kant een gezelschap aan met nog meer bloemen in de hand. De man, van wie omstanders zeggen dat het de chauffeur is van de vuilnisauto die het meisje overreed, is geëmotioneerd en wordt getroost door een begeleider. Het gezelschap wil met rust worden gelaten en geeft geen antwoord op vragen.

Gevaarlijk
Deskundigen van de werkgroep Blackspots bezoeken binnenkort de plek van het ongeluk. Zij buigen zich niet over de schuldvraag, maar onderzoeken of het plein goed is ingericht. Of het hier een gevaarlijk punt betreft, kan een woordvoerder van Zuid niet zeggen. 'Het staat bij ons in elk geval niet bekend als blackspot.'

Het is simpelweg te druk geworden in De Pijp, zegt Wesselink van het wijkcentrum. 'Er moet een keuze worden gemaakt: veiligheid of parkeerplaatsen. In veel gevallen neemt het stadsdeel de verkeerde beslissing, namelijk parkeren. Het gevolg is gevaarlijke verkeerssituaties.'

Groeiende verkeersstromen
In De Pijp wordt te weinig rekening gehouden met de groeiende verkeersstromen, zegt buurtbewoner Joost Berkhout. 'Kijk naar de Van Woustraat, het westelijk deel van de Ceintuurbaan en het zuidelijk deel van de Ferdinand Bolstraat. Die zijn sinds de negentiende eeuw niet wezenlijk opnieuw ingericht.'

Gevaar voor kinderen
Dit is met name dramatisch voor kinderen, zegt Berkhout, zelf vader van een dochter van één. 'Uit het Actieplan Verkeersveiligheid blijkt dat in Zuid de meeste verkeersslachtoffers vallen van alle stadsdelen. Met zulke cijfers laat je je kind niet alleen door de buurt fietsen. Het stadsdeel kan beter kiezen voor vrijliggende fietspaden in plaats van voor fietsstroken, zoals nu gebeurt.'

Drukte
Dat het druk is, wordt snel duidelijk op het Cornelis Troostplein. Aan de overkant staat een loei van een vrachtwagen te lossen voor de Albert Heijn, op het vrijliggende fietspad steken op een aantal punten de fietsen ver uit. Ondertussen staat er ook een tram te tringelen: een automobilist heeft dubbel geparkeerd om een bos bloemen te kopen bij de kraam midden op het plein. Fietsers moeten slalommen om hun weg te kunnen vervolgen. Overzichtelijk is anders.

Het is de vraag of het stadsdeel lering trekt, zegt Wesselink. 'In de Van Woustraat wordt al lang gesteggeld over vrijliggende fietspaden. De keuze is overzichtelijk: wil je 139 parkeerplekken voor auto's of wil je verkeersveiligheid?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden