Recensie

Voor een thriller is Het Diner te omslachtig (***)

De centrale kwestie lijkt overzichtelijk: twee stelletjes ontmoeten elkaar in een chique restaurant om het mogelijk misdadige gedrag van hun kinderen te bespreken. Maar de kwaliteiten van 'Het diner', het boek, zijn nog niet zo makkelijk naar 'Het diner', de film, over te brengen.

Jacob Derwig als de manisch-depressieve geschiedenisleraar Paul in 'Het diner'.Beeld A-Film

De voor- en nadelen van het verfilmen van een razendpopulair boek als 'Het diner' van Herman Koch zijn duidelijk. Je hebt, alleen al in Nederland, een potentieel publiek van 650.000 lezers, die dit boek allemaal thuis hebben staan en nieuwsgierig zullen zijn wat regisseur en scenarist Menno Meyjes ervan gemaakt heeft. En hoe de topcast met Jacob Derwig, Thekla Reuten, Daan Schuurmans en Kim van Kooten wel of niet samenvalt met de personages in de hoofden van die lezers.

Het nadeel is wellicht dat je je als filmmaker geroepen voelt niet te veel aan het boek te sleutelen, want dat heeft immers zijn kwaliteiten ruimschoots bewezen. En hoewel de centrale kwestie - twee stelletjes ontmoeten elkaar in een chique restaurant om het mogelijk misdadige gedrag van hun kinderen te bespreken - overzichtelijk lijkt, zijn de kwaliteiten van 'Het diner', het boek, nog niet zo makkelijk naar 'Het diner', de film, over te brengen.

Sarcastisch
Om te beginnen heeft Koch de roman rondom een etentje gesitueerd, maar het grootste deel van de handeling vindt voor dat etentje plaats. De moeilijke verhouding tussen de manisch-depressieve geschiedenisleraar Paul (Derwig) en zijn broer Serge (Schuurmans), een man die op het punt staat de verkiezingen te winnen en premier te worden, wordt in de roman vanuit het perspectief van de sarcastische Paul verteld.

En de kwestie waarvoor ze bij elkaar zijn, heeft zich weken voor het etentje afgespeeld en wordt tijdens het diner langzaam onthuld, waarbij het thrillerelement duidelijk is: wie weet wat en wat gebeurt er met die informatie?

'Het diner' wordt gedragen door Derwig en Reuten, als Paul en Claire, die laten zien dat ze de beste filmacteurs van Nederland zijn. Derwig is een soort snelkookpan vol frustraties die de beste zinnen van 'Het diner' heeft, vooral in zijn sarcastische aanvaringen met de bediening van het restaurant. Reuten is het meest intrigerende personage, dat van kwetsbare moeder langzaam verandert in een soort ijskoude Lady Macbeth. We waren al gewaarschuwd door haar scharlakenrode jurk.

Voice-over
Om toon, structuur en perspectief van de roman van Koch intact te laten, is gekozen voor een voice-over van de figuur van Paul, die een extra filmisch kantje krijgt door hem af en toe in de camera, naar ons te laten kijken, à la 'House of cards', zeg maar.

Verder zien we heel veel in flashback, om dan weer terug te keren naar het restaurant. Er werd gedraaid in het Amsterdamse sterrenrestaurant &samhoud, waar het opgediende hautecuisinevoer (de levend gekookte kreeft) mag dienen als een metafoor voor het dunne laagje quasibeschaving dat ons van de beesten scheidt.

Voor een thriller is dat allemaal veel te omslachtig. Het houdt de kijker op een afstand, waardoor je veel te veel vragen gaat stellen over de interne logica. Waarom gaan ze in hemelsnaam bij het bespreken van dit gevoelige onderwerp, te midden van een huwelijkscrisis en een verkiezingscampagne, in het bekendste restaurant van de hoofdstad zitten? Om maar eens iets te noemen.


Het diner
Regie: Menno Meyjes
Met: Jacob Derwig, Thekla Reuten, Daan Schuurmans, Kim van Kooten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden