Voor de meeste Amsterdamse stations is afsluiting geen problemen

Het afsluiten van NS-stations met toegangspoortjes levert bij de meeste Amsterdamse stations weinig problemen op. Alleen op het Amstelstation zullen passanten fors moeten omlopen.

Marc Kruyswijk
Het Amstelstation, waar de poortjes binnenkort worden gesloten. De NS wil uiteindelijk 82 stations afsluiten. Beeld Rowin Ubink
Het Amstelstation, waar de poortjes binnenkort worden gesloten. De NS wil uiteindelijk 82 stations afsluiten.Beeld Rowin Ubink

Mensen die de hal van het Amstelstation gebruiken om aan de andere kant van het talud te komen, zullen gebruik moeten maken van de tunnels onder het spoor aan de noordelijke en de zuidelijke kant van het station. Deze omweg is ruim vierhonderd meter.

Oorspronkelijk zou het afsluiten van de hal met poortjes deze zomer plaatsvinden, maar door een renovatie van het sleetse station is dit verplaatst naar komend jaar. Volgens een woordvoerder van de NS wegen de voordelen van het afsluiten op tegen de nadelen. 'Poortjes voorkomen zwartrijden en daarmee agressie in de trein. Wij vinden veiligheid belangrijker dan dat mensen een stukje moeten omlopen.'

De hal van het Amstelstation wordt door veel studenten gebruikt om van de voorkant van het station naar de Hogeschool van Amsterdam te komen. Ook personeel van Philips en andere kantoren achter het Amstel maakt veel gebruik van de passage.

Station Zuid
De NS voorziet geen problemen als het station wordt afgesloten. Volgens de woordvoerder komen veel mensen aan met het ov en hebben ze dus een ov-chipkaart. 'We hebben veertien miljoen ov-chipkaarten in Nederland, iedereen met zo'n kaart kan inchecken, door het station lopen en aan de achterkant weer uitchecken. Dat kost niets, je moet alleen ten minste tien euro tegoed op je kaart hebben.'

De afgelopen week ontstond beroering over het afsluiten van stations door middel van poortjes. Op een aantal stations, bijvoorbeeld in Leiden, leidt dit tot het afsnijden van een veelgebruikte route voor mensen die van de ene kant van de stad naar de andere willen.

Voor de meeste stations in Amsterdam levert een afsluiting geen problemen op. Station Zuid zou het meest problematische station zijn geworden, aangezien veel mensen die werken op de Zuidas gebruik maken van de stationspassage, maar NS heeft besloten deze tunnel open te houden. 'Hij is net breed genoeg om mensen lángs de poortjes te voeren.'

Nieuwe passages
Ook Amsterdam CS heeft maatregelen getroffen om mensen in de gelegenheid te stellen dóór het station te lopen. NS en ProRail hebben twee nieuwe passages gebouwd tussen de drie al bestaande reizigerstunnels in. Deze passages worden poortjesvrij. Voor CS zijn de doorgangen met name belangrijk omdat bus- en pontpassagiers vaak hun reis vervolgen met trams die aan de voorkant van het station staan opgesteld.

Op het Amstelstation zien de meeste passanten ook geen problemen. Richard Bosveld werkt bij een kantoor achter het station. Hij vindt een afsluiting wel vervelend. 'Het kost mij zeker een paar minuten omlopen, want ik heb geen ov-chipkaart. Bovendien haal ik in de pauze vaak een broodje bij een van de winkeltjes, dat kan dan ook niet meer.'

De twee passages (rode lijnen) die een verbinding maken tussen het centrum en het IJ. Beeld Amsterdam Centraal
De twee passages (rode lijnen) die een verbinding maken tussen het centrum en het IJ.Beeld Amsterdam Centraal
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden