Voor de lessen eerst een uur sporten op Hervormd Lyceum Zuid

Leerlingen van het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ) gaan volgend schooljaar eerst een uur sporten voordat de lessen beginnen. Die beweging is goed voor de leerprestaties, zeggen wetenschappers.

Beeld Klaas Fopma

's Morgens vroeg een uurtje rennen, springen, voetballen of misschien wel basketballen; de schooldagen van de leerlingen van HLZ zullen nooit meer dezelfde zijn. Vanaf 1 september beginnen 28 leerlingen uit de eerste klas, bij wijze van proef, aan het sportuur.

HLZ heeft zich voor dit nieuwe initiatief omringd met wetenschappers en specialisten. Geert Savelsbergh, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de VU, zal onderzoeken of leerlingen werkelijk beter gaan presteren door het uur sport.

Hij borduurt voort op het onderzoek dat Lot Verburgh eerder deed en waarop zij volgende week promoveert aan de VU. Verburgh, zijdelings betrokken bij het sportprogramma op HLZ, vergeleek de invloed van sport op leerprestaties onder verschillende groepen kinderen van acht tot twaalf jaar: voetballers uit de jeugdteams van eredivisieclubs, amateurvoetballers en kinderen die niet sporten.

'Wij zagen dat topvoetballers beter presteerden. Kinderen die helemaal niet sportten, hadden minder concentratie en keken ook meer televisie.'

Moderner imago
HLZ-docent lichamelijke opvoeding Ronald Mijzen zal de leerlingen lesgeven volgens de principes van het Athletic Skill Model (ASM). Dit is ontwikkeld door René Wormhoudt, voormalig fysiotherapeut van Ajax-1 en het Nederlands elftal.

'In het model is veel aandacht voor bewegen, maar ook voor de effecten op leren. Het onderzoek naar de leerprestaties op het HLZ is voor het ASM dan ook enorm interessant.' Wormhoudt zal de komende maanden het sportprogramma nader invullen met Mijzen.

Voor HLZ snijdt het mes aan twee kanten: het sportprogramma zorgt niet alleen voor betere leerprestaties, maar ook voor een moderner imago van de school. Conrector Cora Blom: 'We zijn altijd wat degelijk en ouderwets geweest.'

Nieuwe eisen
Volgens Blom stelt deze tijd nieuwe eisen aan leerlingen. Die hebben andere vaardigheden nodig dan vorige generaties: meer samenwerken en het heft in handen nemen dan het traditionele lesprogramma met wiskunde en talen.

HLZ probeert hierop in te spelen met nieuwe vakken, zoals multimedia en mondiale bewustwording. 'We proberen pubers te laten zien dat leren leuk is, door ze de regie meer in eigen handen te geven. Het uur sporten voor de les maakt het programma compleet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden