Reportage

Voor de laatste keer lopend door de buizen van de Noord/Zuidlijn

Bijna 20.000 mensen wandelden afgelopen weekeinde door de tunnelbuizen van de Noord/Zuidlijn. De bewondering was sterker dan eventueel chagrijn over de kosten die zo uit de hand zijn gelopen.

Wandelen door de tunnel van de Noord/Zuidlijn vanaf de Ferdinand Bolstraat naar de Vijzelgracht op de Dag van de Bouw. Beeld Elmer van der Marel
Wandelen door de tunnel van de Noord/Zuidlijn vanaf de Ferdinand Bolstraat naar de Vijzelgracht op de Dag van de Bouw.Beeld Elmer van der Marel

Een tijdrit door de tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn, dat zou eigenlijk wel een mooi idee zijn. Als de Tour de France kan finishen op Neeltje Jans, waarom zou de buis van Amsterdams jongste metrobuis dan niet kunnen dienen als locatie voor een proloog? Vanuit het oogpunt van Amsterdampromotie ongetwijfeld een waardeloze gedachte, maar het zou een prachtige rit opleveren.

Pas wanneer je erdoorheen loopt, realiseer je je dat het vooral een tijdrit zou zijn voor de betere klimmers in het peloton: de buis gaat omhoog en omlaag. Buitencategorie wordt het nergens, maar de stijgingspercentages raken op sommige percentages toch zeker de vijf procent.

Laatste keer
Het was zaterdag en gisteren razend druk onder de grond en onder het IJ. In het kader van de Dag van de Bouw werden op drie trajecten de tunnelbuizen van de Noord/Zuidlijn opengesteld. Waarschijnlijk is het de laatste keer dat wandelaars de mogelijkheid hadden om delen van het toekomstige metrotraject ondergronds af te leggen. Vanaf de Sixhaven vertrokken elke tien minuten honderd mensen voor een wandeling naar het Damrak. Het was het populairste deel, zo bleek: bezoekers willen graag eens ervaren hoe het is om onder het IJ door te lopen.

Een beetje tot zijn verbazing constateert Amsterdammer Hanno Huisjes dat het vooral heel erg droog is, bijna halverwege de buis. Hoewel het hier bijna 25 meter diep is, is de lucht opvallend droog. Huisjes vindt het een mooie ervaring. 'Over een paar jaar kun je toch zeggen als je in de metro zit: daar heb ik nog eens gelopen.'

Fijne opfrisser
Twee Engelse toeristen ondergaan de koude lucht van de toekomstige Noord/Zuidlijn als een fijne opfrisser. Vanuit hun tijdelijk verblijf in Noord waren ze eigenlijk van plan om met de pont naar de binnenstad af te reizen, maar onderweg kwamen ze de ingang van tunnel tegen. Niemand die ze tegenhield, dus ze daalden af. 'Lopen naar de stad, dat is toch veel bijzonderder,' zegt de een. De ander bromt terug dat het duister van de tunnel vooral weldadig is voor de kater van gisteravond.

Enthousiastelingen zijn uit het hele land gekomen, blijkt in de tunnelbuis. Harry Stoffers uit Maarssen, techneut van huis uit, maakt overal foto's van. Precies daar waar de tunnel de De Ruijterkade kruist, zoomt hij vooral in op de naden van de verschillende tunneldelen. 'Prachtig toch, al die details?'

Financiële overschrijdingen
Probeer de mensen deze dagen vooral niets chagrijnigs te ontlokken over al het gedoe met de Noord/Zuidlijn. Ze weten ervan, ze hebben gelezen over lekkages en verzakkingen, over de talloze overschrijdingen van de kosten en openingsdatum die steeds maar opschuift. Melissa de Bruijn stelt, voormalig wethouder Geert Dales indachtig, dat we daar maar eens over moeten ophouden. 'Als de metro straks rijdt, kunnen we er met zijn allen gebruik van maken. Ik weet zeker dat er dan niemand is die zeurt over dat miljoentje meer dat het heeft gekost' (de financiële overschrijdingen nogal onderschattend). 'Het is hier prachtig toch?'

Harry Stoffers is inmiddels aangekomen in 'de kathedraal', het grote verdeelstation onder het Stationsplein. Het is een bijzondere gewaarwording: vanuit een smalle, lange tunnelbuis ineens in een open ruimte binnen te wandelen. 'Ik ben hier al wel eens eerder geweest. Wat een schitterende ruimte. Je hoeft echt niet per se technisch aangelegd te zijn, om hiervan te kunnen genieten.'

Hectiek
Eenmaal bovengronds staan de mollen plots op het Damrak, knipperend met hun ogen tegen het felle licht. Trams volgestouwd met zondagsmensen rijden af en aan. De hectiek van de stad en de zompige warmte vallen je rauw op het dak. Verder wandelen door de tunnel naar Rokin en Pijp is vanaf hier jammer genoeg niet mogelijk.

Kon je niet bij de wandelingen aanwezig zijn? Niet getreurd, bekijk 360-graden beelden van het Centraal Station, Ferdinand Bolstraat en de Vijzelgracht.

null Beeld Elmer van der Marel
Beeld Elmer van der Marel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden