Plus

Voor Corendon is op het overvolle Schiphol nog amper plek

Ook voor vakantievlieger Corendon is op het overvolle Schiphol nog amper plek. Volgende zomer zal de maatschappij er tot 30 procent minder vluchten uitvoeren.

Maastricht-Aachen Airport wordt met 75 miljoen euro van de provincie overeind gehouden Beeld Bjorn van der Velpen
Maastricht-Aachen Airport wordt met 75 miljoen euro van de provincie overeind gehoudenBeeld Bjorn van der Velpen

De vluchten die Corendon, onderdeel van het op twee na grootste reisbedrijf van ons land, niet kan laten vertrekken vanaf Schiphol, vertrekken straks vanaf Maastricht - en straks vanaf Lelystad. "We maken de vlucht vooruit."

Het is de minst onlogische keuze die Corendon kan maken nu de maatschappij deels van Schiphol wordt verdreven. "Het is niet per definitie rendabel vanuit de regio te vliegen," zegt Corendontopman Steven van der Heijden, "maar we accepteren ons lot als verweesde airline. In plaats van in de verdediging te schieten, kiezen we voor de aanval."

Nachtvluchten
Het voortbestaan van Corendon Nederland werd dit voorjaar bedreigd doordat de maatschappij, in tegenstelling tot voorgaande jaren, nauwelijks rechten kreeg voor vluchten in de nacht. Die zijn cruciaal voor een vakantievlieger die zo meerdere retourvluchten per dag kan uitvoeren.

"We hadden voor het zomerseizoen 991 nachtvluchten aangevraagd," zegt Van der Heijden. "Vanwege de drukte op Schiphol wisten we dat dat aantal niet haalbaar zouden zijn. In ons allerergste scenario gingen we uit van de helft."

Het werden er eerst 50, uiteindelijk 78. "We hoorden dat pas in maart, toen het seizoen begon en de vakantieboekingen al maanden liepen. We hadden tienduizenden reizigers die al hadden geboekt moeten laten staan. Naast de economische klap zouden we de imagoschade nooit te boven zijn gekomen."

Historische rechten
Niet alleen de drukte op Schiphol, dat tegen zijn grenzen botst, is een oorzaak. In de Omgevingsraad Schiphol - waarin alleen KLM als luchtvaartmaatschappij direct zit - is afgesproken dat het aantal nachtvluchten vanaf Schiphol wordt teruggebracht naar 32.000.

KLM (en dochter Transavia) worden daar niet door getroffen: die beschikken over 'historische rechten' op slots en hoeven geen nachtvluchten in te leveren. De grootste slachtoffers zijn Corendon, TUIfly en Easyjet, niet toevallig de grootste concurrenten van KLM en Transavia op de luchthaven.

Dat Transavia wel 's nachts van Schiphol kan blijven vliegen, vindt Van der Heijden oneerlijk. "Omdat ze ook voor onze concurrenten in de reisbranche vliegen, zoals TUI en Sundio (Sunweb). Zij hebben met Schiphol een voordeel dat wij niet meer kunnen bieden."

Reddingsboei
De reddingsboei kwam van een kort geding waarin de rechter oordeelde dat de zaak niet deugde. Corendon kon daardoor afgelopen zomer alsnog zo'n 600 nachtvluchten extra uitvoeren. "We zijn toen echt langs het randje gelopen."

In hoger beroep werd de uitspraak eind vorige maand alsnog teruggedraaid, maar toen was de zomer al gered. "Dat betekent wel dat we vanaf volgende zomer vanaf Schiphol tussen de 25 en 30 procent minder kunnen vliegen."

Het heeft de keuze voor de vlucht naar Maastricht versneld. "Wij dachten: laten wij de eerste zijn met de verovering van de regio. Het is een logische keuze. Eindhoven zit ook al vol en zou onze overblijvende activiteiten op Schiphol kannibaliseren. In Limburg trekken we 70 procent nieuwe reizigers, vooral uit België."

Korte afstanden
De maatschappij gaat vanuit Zuid-Limburg naar onder meer Antalya, Kos, Rhodos, Sicilië en Ibiza vliegen. "We stationeren het komend zomerseizoen permanent een van onze vijf vliegtuigen in Maastricht en gaan daar wekelijks 14 vluchten mee uitvoeren, circa 800 starts en landingen in het zomerseizoen."

Maastricht-Aachen Airport, dat overeind wordt gehouden met provinciale steun van 75 miljoen euro, is nu vrijwel leeg. "We weten dat we daar verder kunnen groeien. Als het loopt, hopen we door te groeien naar twee of drie toestellen."

Corendon vertrekt niet helemaal van Schiphol. "We gaan onze bestemmingen en vluchttijden er zo plannen dat we binnen alle beperkingen zo goed mogelijk uitkomen. We zullen er in het vervolg vooral korte afstanden vliegen. Naar Spanje bijvoorbeeld. Op Maastricht daarentegen gaan we vooral naar verder gelegen vakantiebestemmingen als Turkije."

Overvol luchtruim
De Zuid-Limburgse luchthaven is weliswaar 's nachts gesloten, maar dat weegt minder zwaar dan op Schiphol. "Vergeet niet dat we in Maastricht 9 minuten vliegen dichter bij de Middellandse Zee zitten, niet door het overvolle Nederlandse luchtruim hoeven of 20 minuten moeten taxiën naar een Polderbaan. En dat dan maal twee, voor de heen- en terugweg."

Steven van der Heijden: de Corendontopman (56) was eerder de hoogste baas bij marktleider TUI en daarvoor bij Thomas Cook (Neckermann) en de reistak van OAD Beeld anp
Steven van der Heijden: de Corendontopman (56) was eerder de hoogste baas bij marktleider TUI en daarvoor bij Thomas Cook (Neckermann) en de reistak van OADBeeld anp

Een nadeel is er ook: "Als iets misgaat en een vlucht raakt vertraagd, zullen we die vaker tot de volgende dag aan de grond moeten houden. Dan moeten de passagiers wachten."

Van der Heijden spreekt zich nu ook onverkort uit voor Lelystad Airport. "Als dat vliegveld in april 2019 opengaat, zullen we ook daar beginnen met één vliegtuig."

Vliegtaks
"We zijn altijd tegen Lelystad geweest, omdat het geen probleem oplost maar creëert. Maar we moeten wel, als het ons op Schiphol moeilijk wordt gemaakt."

Na afloop van een inspraakronde in de Tweede Kamer in september werd Van der Heijden in de mond gelegd voorstander te zijn van vliegtaks. "De vliegtaks die deze regering dreigt in te voeren is onzinnig en zal niet werken."

"Ik heb gezegd dat ik voor bepríjzing ben; als je bepaalde activiteiten van Schiphol weg wilt hebben, zoals vakantieverkeer, moet je die dáár duurder maken."

"Dé oplossing is om Schiphol 's nachts voor iedereen op slot te doen, op die paar vroege intercontinentale vluchten van KLM en wat vrachtvervoer na. Dan wordt iedere maatschappij gelijk behandeld en heb je omwonenden ook iets te bieden."

'Turkije is terug'

Nederlandse vakantiegangers kiezen volgens Corendon - de specialist bij uitstek - weer voor Turkije.

Ze lieten het land afgelopen zomer massaal links liggen vanwege politiek onrust en diplomatiek geruzie. "Je gaat niet ergens op vakantie waar je eigen land door de lokale president voor fascistisch wordt uitgemaakt."

Vorig jaar lag in november het aantal vroegboekingen voor Turkije bij Corendon 70 procent lager dan twee jaar eerder.

Inmiddels lijkt alles vergeten. Het aantal vroegboekingen, met name voor de meivakantie, ligt momenteel bijna 5 procent hoger dan twee jaar geleden. "Ik voorspel je: Turkije komt helemaal terug," zegt topman Van der Heijden.

Dat zal ten koste gaan van Spanje." Dat prijst zichzelf uit de markt. De hotels daar hebben hun prijzen enorm verhoogd toen de bezoekersaantallen stegen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden