Volkswagen voorziet 11 miljoen dieselauto's van nieuwe software

Volkswagen gaat de 11 miljoen dieselauto's die zijn uitgerust met software die de uitstoot kan manipuleren van nieuwe software voorzien. Zo wil het bedrijf ervoor zorgen dat aan de regels wordt voldaan.

Beeld anp

Volgens de nieuwe topman Matthias Müller zijn er omvangrijke plannen opgesteld voor de vervanging die voorgelegd zullen worden aan toezichthouders. Klanten van Volkswagen worden binnen enkele dagen op de hoogte gesteld van het plan.

Het gaat om dieselauto's die tussen 2009 en 2015 zijn gebouwd. Het gaat om wereldwijd 5 miljoen Volkswagens, 1,8 miljoen Volkswagen-bedrijfswagens, 2,1 miljoen Audi's, 1,2 miljoen Skoda's en 1 miljoen andere types, waaronder Seats. Het is niet duidelijk hoeveel auto's in Nederland terug naar de garage worden geroepen. Volkswagenimporteur Pon kon niet onmiddellijk commentaar geven op de terugroepactie.

Müller legde het voornemen gisteravond voor aan ongeveer duizend topmanagers van het autoconcern op het hoofdkantoor in Wolfsburg. Volgens Müller is er een lange weg te gaan en moet veel werk worden verzet voordat het vertrouwen in Volkswagen weer is hersteld. Daarbij zal slechts stap voor stap vooruitgang worden geboekt en zullen er tegenslagen zijn, aldus de vrijdag benoemde bestuursvoorzitter.

Crisis
De Duitse vakbond IG Metall haalde vandaag hard uit naar Volkswagen. Volgens de bond zorgt het dieselschandaal voor enorme schade voor de voertuigen, het autoconcern en Duitsland als geheel.

IG Metall-voorzitter Detlef Wetzel vergeleek de fraude met de financiële crisis. Wetzel verklaarde verder dat de werknemers van Volkswagen niet de dupe mogen worden van het gesjoemel met de uitstootnormen. De verantwoordelijken moeten worden gevonden en persoonlijk verantwoording afleggen voor de fraude. Dat is de taak van justitie, aldus de vakbondvoorzitter.

Milieudefensie gaat dieselauto's hacken

Milieudefensie gaat hackers inzetten om de software van dieselpersonenauto's te kraken. De actiegroep wil daarmee meer duidelijkheid krijgen over het gesjoemel van autofabrikanten. Dat zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie. De organisatie wil behalve van Volkswagen ook de software van andere merken kraken, zoals BMW, Mercedes en Opel. Volgens Stumpe is het niet illegaal om een auto te kopen en vervolgens te kijken hoe een en ander werkt. Dat ligt anders voor het publiek maken van de broncode van software. 'We zijn een actiegroep en we hebben wel vaker dingen gedaan die niet mogen. Bovendien dient openbaarmaking een hoger belang. Maar we bekijken straks wel hoe we ermee omgaan.' Stumpe verwacht dat de resultaten nog wel enige tijd op zich zullen laten wachten. 'Het is echt een enorme klus.'
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden